DSB-kunder: Togstrækning til Struer er Danmarks værste

Strækningen mellem Fredericia og Struer over Holstebro er den togstrækning i landet, der har flest utilfredse passagerer.

Togstrækningen mellem Fredericia og Struer er den tur, der har flest utilfredse passagerer. Foto: Scanpix

Togstrækningen mellem Fredericia og Struer har de mest utilfredse kunder, viser en ny tilfredshedsundersøgelse. 

Turen med DSB's regionaltog koster 182 kroner og tager lige knap to timer.

27 procent af de rejsende er utilfredse med toiletterne i togene, og hver fjerde mener, at togenes generelle vedligeholdelsesstandard er "dårlig" eller "meget dårlig".

Men også ting som mulighed for at blive forbundet med anden kollektiv trafik, antallet af afgange og muligheden for at få besvaret spørgsmål fra togselskabet (DSB, red.) er under halvdelen af passagerne tilfredse med, skriver Dagbladet Holstebro-Struer.

Kontrast til resten af landet

Det står samtidig i kontrast til resten af undersøgelsen, der viser, at tog-passagerne generelt er blevet mere tilfredse med deres rejser.

- Vi glæder meget os over, at passagererne generelt er blevet mere tilfredse med togrejsen siden sommeren 2016. Dog kigger vi nærmere på tallene, og vi kan se, at passagererne på nogle strækninger er væsentligt mere utilfredse end gennemsnittet. Hvis man rejser på netop de strækninger - for at komme på arbejde hver dag - kan man jo ikke bruge det til noget, at den generelle tilfredshed er pæn, siger Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk, der står bag undersøgelsen til Dagbladet Holstebro-Struer.

Kun 68 procent af passagererne er tilfredse med deres togrejse, hvilket er et fald på 16 procentpoint siden sommer 2016. Og under halvdelen er tilfredse med rejsen, når de holder den op mod prisen.

Informationschef: skal blive bedre

Til avisen Metroxpress siger informationschef hos DSB, Tony Bispeskov, at de dårlige tilfredshedstal på strækningen mellem Fredericia og Struer skyldes indsættelse af togbusser, for stramme køreplaner og problemer med IC4-togene. Han forsikrer dog om, at man har været opmærksom på problemet, og at det skulle være bedre nu.

Strækningen med flest tilfredse passagerer er i øvrigt metrostrækningen Christianshavn-Vanløse, hvor 91 procent af passagererne er tilfredse med rejsen.