Direkte tog til København forsvinder: - Det kan vi ikke acceptere

Togturen fra Struer over Holstebro og Herning bliver i fremtiden med et skift på vejen. Seks borgmestre vil nu endnu en gang gå videre med sagen.

Niels Viggo Lynghøj, borgmester i Struer Kommune, mener, at togbanen til Struer bliver en sidebane til hovednettet. Foto: Morten Thomsen, TV MIDTVEST

Det direkte tog fra Struer til København vil med årene forsvinde helt. Det har trafikminister Ole Birk Olesen meddelt seks borgmestre her fra landsdelen.

Læs også Flere borgmestre raser: Midt- og vestjylland bliver koblet af det landsdækkende jernbanenet

- I første omgang er vi selvfølgelig skuffede over ministerens afslag, men jeg synes, at der er nogle åbninger i det, og dem vil vi selvfølgelig forfølge, siger Niels Viggo Lynghøj (S), borgmester i Struer Kommune.

Borgmestrene havde bedt ministeren kommentere deres henvendelse fra den 26. marts 2019 vedrørende regeringens og Dansk Folkepartis investeringsplan 2030 for transportinfrastrukturen i Danmark og her under togdriften i det midt- og vestjyske.

I svaret oplyser Ole Birk Olsen, at der fra december 2020 kun vil være fire daglige afgange uden skift i Fredericia, og da der ikke er planer om elektrisk togdrift på strækningen mellem Vejle og Struer vil den direkte forbindelse blive helt nedlagt senest i 2027.

"Jeg kan oplyse, at det aktuelt er forventningen, at jernbanestrækningen Fredericia-Aarhus er elektrificeret ultimo 2026, jf. Banedanmarks seneste anlægsplan. Den direkte togforbindelse mellem København og Herning/Struer må derfor forventes ophørt fra 2027 og frem, idet de til den tid elektriske tog ikke vil kunne benytte jernbanestrækningen Vejle- Herning/Struer, som ikke er elektrificeret," lyder det i svaret.

01:05

Niels Viggo Lynghøj og fem andre borgmestre giver ikke op.

Luk video

Nedgradering af togene

Det betyder en nedgradering af de midt- og vestjyske tog ifølge Struer Kommunes borgmester.

- Det betyder helt klart, at banen fra Vejle over Herning til Holstebro til Struer bliver nedgraderet og koblet fra resten af det landsdækkende hovednet, og så bliver vi til en sidebane. Det kan vi ikke acceptere, siger Niels Viggo Lynghøj.

Læs også Arriva overtager togdriften: Færre direkte tog til København

Han og de fem andre borgmestre vil nu tage sagen op over for Folketingets trafikudvalg.

- Vi over og overbevise dem om, at de er i gang med at træffe en helt forkert beslutning. Vi ønsker stadig at bevare banen til Struer og Vejle som en del af hovedbanen, siger han.

De fem andre borgmestre, der var med i brevet til ministeren, er Lars Krarup, Herning Kommune, H.C. Østerby, Holstebro Kommune, Hans Østergaard, Ringkøbing-Skjern Kommune, Ib Lauritsen, Ikast-Brande Kommune og Erik Flyvholm, Lemvig Kommune.

02:29

Indslag fra 7. december 2018: Arriva har vundet udbud af togtrafik i Vestjylland. Det betyder færre direkte afgange mellem Struer og København.

Luk video