Par om klimaudspil: Uretfærdigt, at folk på landet skal betale for klimamål

Onsdag har Enhedslisten præsenteret et nyt klimaudspil. Men det rammer skævt, mener par fra Ljørring.

- Det er uretfærdigt, at vi skal betale for den grønne opstilling. Vi gør det jo for hele landets skyld. Sådan lyder kritikken af Enhedslistens klimaudspil. Foto: Richard Gaarn Svendsen, TV MIDTVEST

Hvis det står til Enhedslisten skal prisen på benzin og diesel stige. Punktet er en del af partiets nye klimaudspil, som fremlægges onsdag. Helt konkret skal afgiften på diesel og benzin fra 2020 hæves med 69 øre per liter. Planen skal blandt andet ændre på, hvordan danskerne transporterer sig på. Men udspillet rammer landet skævt. Det mener et ægtepar fra Ljørring nær Aulum.

- Det er uretfærdigt, at vi skal betale for den grønne opstilling. Vi gør det jo for hele landets skyld, siger Dorte Marie Rask, der arbejder som gymnasielærer i Struer. 

Jeg synes, det er fantastisk, at politikerne begynder at lave nogle tiltag for klimaet. Jeg synes bare, det er synd, at det rammer skævt, så nogle dele af landet skal finansiere den grønne omstilling, mens man giver goderne, som eksempelvis den kollektive trafik til byerne.

Dorte Marie Rask

Hendes mand arbejder hos et cateringselskab i Billund. På grund af afstandene er de nødt til at have to biler.

- Vi arbejder i hver vores retning. Den eneste mulighed, vi har for at komme til arbejde, er ved at have to biler. Hvis vi skulle tage offentligt transport, ville det ikke være muligt at kunne aflevere vores børn i daginstitutioner til tiden. Og for det andet vil det ikke være fysisk muligt at møde på arbejde på grund af transporttiderne, siger Kasper Gade Jensen.

Parret kører hvert år 52.800 kilometer for at kunne passe deres arbejde. Med brændstofafgiften på 69 øre per liter vil parret få en øget afgift til brændstof alene på 2400 kroner hvert år.  

- Det er ikke det, der vælter læsset. Det handler ikke om at jeg skal betale 200 kroner mere i måneden. Problemet er, at det bliver os, der bor i udkanten, som kommer til at betale den her regning - uden at vi får nogle af goderne i  form af offentlig transport, siger Kasper Gade Jensen. 

ENHEDSLISTENS KLIMAPLAN

  • Enhedslistens klimaplan har 78 tiltag inden for de sektorer, der er omfattet af Paris-aftalen: transport, energi, produktion og landbrug.
  • Der indføres en forpligtende klimalov, der binder den siddende regering til, at Danmark holder sig på kursen mod 70 procent reduktion i 2030 og mod at blive et nulemissionssamfund senest i 2040.
  • Den sidste fossilbil skal sælges i Danmark i 2025, men inden da skal priserne hæves på benzin- og dieselbiler.
  • Afgiften på diesel hæves fra 2020 med 69 øre per liter svarende til 22 procent. Afgiften på benzin hæves ligeledes med 69 øre per liter svarende til 15 procent.
  • Der indføres omvendt en kontant støtte til køb af 250.000 elbiler fra 2020 til 2025. Støtten varierer fra 50.000 til 100.000 kroner.
  • Op mod 40 milliarder skal investeres i den kollektive trafik over de næste ti år. Billetterne skal være billigere, så priserne for offentlig transport sænkes med 30 procent fra 2020.
  • Der indføres en CO2-afgift for landbruget, hvor indtægten føres tilbage til landmanden for at fremme omlægning til bæredygtighed.
  • Virksomheder skal fremover betale for alle CO2-kvoter. Indtægten føres tilbage til virksomhederne som støtte til grøn omstilling.

    
Kilde: Enhedslistens udspil "En socialt retfærdig vej til det grønne samfund."

Se mere

Betaler udgifterne, mens andre får goderne

Ifølge udspillet skal op mod 40 milliarder investeres i den kollektive trafik over de næste ti år. Billetterne skal være billigere, så priserne for offentlig transport sænkes med 30 procent fra 2020. De planer giver parret fra Ljørring dog ikke meget for. 

- Jeg synes, det er fantastisk, at politikerne begynder at lave nogle tiltag for klimaet. Jeg synes bare, det er synd, at det rammer skævt, så nogle dele af landet skal finansiere den grønne omstilling, mens man giver goderne, som eksempelvis den kollektive trafik til byerne, siger Dorte Marie Rask.

Læs også Enhedslisten: Dyrere biler skal sætte turbo på grøn omstilling

Men I kører jo langt flere kilometer, end folk der bor i byerne. Er det så ikke fair, at det er jer, der betaler en større del af regningen?

- Så skal man være klar til at tage den konsekvens, hvor man får affolket det meste af Danmark. Så kommer vi alle, på sigt, til at bo i de store byer, fordi ingen vil bo i provinsen og i yderområderne, siger Dorte Marie Rask.

Konkret vil partiet i 2030 i runde tal mindske udledningen af CO2 med 20 millioner ton mere om året end de ti millioner, som Energiaftalen fra 2018 lægger op til. 

Får lidt flere penge mellem hænderne

Ifølge Enhedslistens Pernille Skipper, er det dog ikke landet, der betaler for byernes gilde.  

- Vores samlede plan sender regningen til dem, der sviner mest og dem, der har mest. Den sørger for, at helt almindelige mennesker med almindelige lønninger, som bør i provinsen og har en bil, at de stadig kan komme rundt, siger politisk ordfører, Pernille Skipper (EL).

Men dem, som bor i det Midt- og Vestjyske med langt til arbejde - de kommer vel til at blive hårdt ramt af det her?

- Helt almindelige mennesker, som bor i det midt- og vestjyske, eller andre steder i provinsen i Danmark, de skal selvfølgelig stadigvæk kunne have en bil. Og med vores forslag bliver det rent faktisk billigere både per kilometer, og det at købe en elbil, end det er at køre og købe en benzinbil i dag, siger Pernille Skipper. 

02:50

Her kan du se indslaget om Enhedslistens udspil 

Luk video