Mathilde går i skole på racerbanen: Det er lærerigt og megasjovt

Nyt undervisningsprojekt tager eleverne ud af klasselokalerne og ind på racerbanerne.

Mathilde Sørensen går i 10. klasse på Campus 10 i Thisted. Idag var gokartbanen hendes klasselokale.
Mathilde Sørensen går i 10. klasse på Campus 10 i Thisted. Idag var gokartbanen hendes klasselokale.
Foto: Allan Ødegaard, TV MIDTVEST

Hvor meget larmer en gokart? Hvor meget co2 er der i udstødningen? Hvor meget er der i luften rundt om racerbanen?

Ovenstående spørgsmål er eksempler på tværfaglig undervisning, der i dag ramte en 10. klasse på Campus 10 i Thisted. Og det var eleverne på Campus 10 vist meget godt tilfredse med. 

- Jeg synes, det er en fed form for undervisning. Det er en fed måde at lave noget andet i timerne på, siger Mathilde Madsen fra Campus 10-klassen.  

- Skoledagen er jo meget speciel. Vi prøver jo, at komme ud fra klasserummet og sådan noget. Nu prøver vi noget helt nyt. Det er fedt, siger Anders Sylvester Pedersen. 

Som en del af et nyt undervisningsforløb, som Dansk Automobil Sport Union har lavet for folkeskoleelever.   

Hvad har det her med skole at gøre?

- Det har en hel del med skole at gøre. Vi er ude og have det sjovt, og vi har gang i sammenholdet. Vi laver nogle samarbejdsøvelser. Der er idrætsaktiviteter i det, og så er der matematik og fysik i det, siger Søren Pedersen der er lærer på Campus 10 i Thisted.

Drengene fra Campus 10 skal bruge matematiske formler og fysik til at løse opgaver
Drengene fra Campus 10 skal bruge matematiske formler og fysik til at løse opgaver
Foto: Allan Ødegaard, TV MIDTVEST

Udover at prøve kræfter med selve sporten, er undervisningsforløbet tilrettelagt med en række fysiske udfoldelser, ligesom eleverne også skal have gang både hjerneceller og lommeregneren.  

- De (eleverne red.) har været ude at måle Co2-indhold i luften og i udstødningen i bilerne. De har været ude og skulle trække fra og lægge til, og de har også været ved at arbejde med lyd. Så der er masser af fysik og matematik i det her, siger Søren Pedersen.

- Det giver også en mulighed for at være sammen på en anden måde. Eleverne hygger sig på en anden måde end de gør, når de er i skole til dagligt. Det er sjovt at se dem på kryds og tværs. 

Hvorfor kører I så ikke rundt herude hver dag?

- Det må du jo spørge skoleforvaltningen om, hvorfor vi ikke gør, siger Søren Pedersen med et grin. 

- Men der er jo også nogle ting, hvor vi er nødt til at sidde hjemme på en stol og have en tavle og skrive nogle formler op på en tavlen. 

 Motorsport på charmeoffensiv

Dansk Automobil Sports Union besluttede i folkeskolereformen i 2013 at byde ind med undervisningsforløbet. En af ideerne med reformen var, at spille foreninger og forbund ind i undervisningen i folkeskolen. 10. klassen fra Thisted var i dag det 8. hold, der prøvede kræfter med forløbet, der ifølge projektlederen ikke udelukkende handler om at hverve nye medlemmer til sporten.   

- Formålet for os er egentlig ikke at få flere medlemmer men at sætte fokus på, at motorsport kan meget mere end blot at larme og svine. Vi kan arbejde med tværfaglighed i folkeskolens fag, så vi arbejder med matematik, fysik og kemi og historie og samfundsfag, siger Mikkel Bøyesen, der er projektleder for Dansk Automobil Sports Union. 

- Vi vil egentlig gerne prøve at skabe et positivt billede af motorsport, og vise at vi kan meget andet, siger Mikkel Bøyesen. 

Får eleverne noget ud af det? 

- Det er i hvert fald den oplevelse, vi har indtil videre, fra de klasser der har været igennem, siger Mikkel Bøyesen.   

Og efter nogle omgange på banen, meldte eleverne fra Campus 10 sig også med ros til projektet. 

- Det var fedt. Det var sjovt. Det var slet ikke så farligt. Jeg behøvede ikke, at være bange for det, siger en lettet Mathilde Sørensen. 

- Det har været en god dag. Det har været sjovt og lærerigt. Og så har det bare været megafedt at køre gokart, siger Mathilde Sørensen.

Det er meningen, at undervisningsprojektet skal tilbydes alle landets folkeskoler. 

Udover at træner hjernecellerne fik eleverne også prøvet kræfter med gokartbanen. 
Udover at træner hjernecellerne fik eleverne også prøvet kræfter med gokartbanen. 
Foto: Allan Ødegaard, TV MIDTVEST