Ny gymnasie-undersøgelse: 31 procent af eleverne overvejede at droppe ud

31 procent af eleverne i gymnasiet overvejede i løbet af sidste skoleår seriøst at droppe ud af uddannelsen.

Langt de fleste gymnasieelever trives på uddannelsen, men ny undersøgelser peger på, at en del kæmper med motivationen. Foto: Karsten Mortensen, TV MIDTVEST

Langt de fleste gymnasieelever er overvejende glade for at gå i skole. Det er den overordnede konklusion i den første store nationale trivselsundersøgelse, der er gennemført med deltagelse af godt 83.000 1. og 2. g elever.

Det skriver Jyllands Posten.

Læs også Gymnasieelever: En hård tone kan være tegn på venskab

Alligevel vækker undersøgelsen bekymring hos uddannelsesminister Pernille Rosenkrantz-Theil.

Fordi selv om de fleste elever i gymnasierne trives, så viser undersøgelsen samtidig at 31 procent af eleverne, at de i skoleåret 2018-2019 seriøst har overvejet at "droppe ud".

- Den del får alle alarmklokker til at bimle. Vi bliver nødt til som samfund at tage den her udfordring rigtig alvorligt, siger hun til avisen

01:54

I juni bragte TV MIDTVEST dette indslag om de hårdtarbejdende gymnasierelever: Flere unge tager ekstrafag for at få den karakter, der kan sende dem ind på lige det studie, de drømmer om

Luk video

Ifølge undersøgelsen er den sociale trivsel god, og kun ganske få elever føler, at de bliver mobbet.
Men mange angiver, at de føler sig pressede, konkluderer Børne- og Undervisningsministeriet, der står bag undersøgelsen.

Frafaldet på gymnasierne har i en årrække ligget på omkring 14 procent. Derfor tyder tallene ifølge Noemi Katznelson, professor og leder af Center for Ungdomsforskning ved Aalborg Universitet, mere på, at eleverne i højere grad kæmper med motivationen, end at de er alvorligt truede af stress.

Noemi Katzsnelson vurderer på baggrund af undersøgelsens samlede resultater, at der er knap 10 procent af eleverne, der "ikke har det godt." 

Læs også Gymnasieelevers læring begrænses af karakterræs

Noemi Katznelson opfordrer til, at gymnasierne får ændret den præstationskultur, der handler om høje karakterer, til en kultur med fokus på at lære at mestre og blive nysgerrige på et fag.