DAT ønsker statstilskud: Pengene er ikke til det

Jesper Rungholm er desuden utilfreds med de høje afgifter i Midtjyllands Lufthavn. Foto: Richard Gaarn Svendsen, TV MIDTVEST

DAT ønsker statstilskud: Pengene er ikke til det

DAT mener, at de er udsat for unfair konkurrence i forhold til busselskaber, som får statsstøtte. Der er dog ikke noget at hente hos Venstre.

Danish Air Transport vil gerne have statstilskud til deres passagerer, da de mener, de er udsat for unfair konkurrence. Det får de dog ikke, siger Venstre.

Når studerende og pensionister sætter sig ind i en bus på tværs af landet, får det private busselskab nemlig støtte fra staten, så billetterne bliver billigere. Det er en aftale, busselskaberne fik i hus for ca. 10 år siden, så de havde samme vilkår som DSB.

Læs også Danish Air Transport: Alt for dyrt at flyve fra Karup

Det er samme ordning, Jesper Rungholm, der er administrerende direktør i DAT, efterspørger.

- Busserne henter penge til studerende og pensionister fra statskassen. Hvis vi fik de samme tilskud fra statskassen som busserne får, så vil det blive over fem millioner kroner om året på de passagerer, vi har med, og det vil altså hjælpe ganske gevaldigt på økonomien i det, siger han til TV MIDTVEST.

Statstilskud til billetterne kan han dog godt skyde en hvid pil efter.

- Det er vigtigt, vi har indenrigsruter, men vi har ingen planer om at give statstilskud til billetter. Vi har ikke pengene til det, og desuden tror jeg, flyene får svært ved at konkurrere, siger Kristian Pihl Lorentzen, der er transportordfører for Venstre.

De fem millioner kroner ønsker Jesper Rungholm dog ikke at få ind gennem billetindtægterne. Han vil i stedet gerne, at de bliver postet direkte i sikkerhedsudgifterne.

En hjælpende hånd

Det er jeg rigtig glad for, vi har opnået, men det vi har flere penge i posen

Kristian Pihl Lorentzen, Transportordfører, Venstre

Sikkerheden i lufthavne er nemlig noget af det, der koster rigtig meget. Det er noget af det, som man betaler gennem de dyrere billetter.

Fremover får de små lufthavne dog en hjælpende hånd til udgifterne.

- Det udstyr, som lufthavnene har, er en stor udgift for de små lufthavne. For at udjævne den forskel bliver der nu oprettet en pulje, hvor man kan få tilskud fra, og det vil gavne Midtjyllands Lufthavn. Det er for at styrke indenrigs og de mindre lufthavne, fortæller Kristian Pihl Lorentzen til TV MIDTVEST.

Det er dog ikke kun sikkerheden, der er dyr. Flyselskabet Danish Air Transport, DAT, er utilfredse med de store afgifter, der er ved at flyve fra Midtjyllands Lufthavn.

Nye ændringer vil dog også hjælpe firmaet her ifølge transportordføreren.

- Der kommer en ny afgiftsstruktur i Københavns Lufthavn, som gavner indenrigsruterne, fordi der kommer lavere lufthavnsafgifter. Det er jeg rigtig glad for, vi har opnået, men det vi har flere penge i posen, siger han. 

02:14

Jesper Rungholm forklarer sin side af sagen.

Luk video

Læs også DAT udvider morgenfly fra Midtjyllands Lufthavn