Danskerne vælger camping fra: Pladserne bærer selv en del af skylden

Campingpladser i hele landet oplever fald i antallet af overnattende gæster. Men pladserne bærer selv en del af skylden, lyder det fra en ekspert.

Der er blevet længere mellem gæsterne på Bremdal Camping. Især de sidste tre år med dårligt sommervejr har været hårde, fortæller ejeren. Foto: Nicolaj Bøndergaard Madsen, TV MIDTVEST

Selvom vejret lige nu er med til at sikre helt optimale forhold for de danske campister, så går det generelt den forkerte vej med antallet af overnattende gæster på campingpladserne i disse år.

På landsplan er antallet af overnatninger på campingpladser faldet med 11 procent, og her i landsdelen var der for 10 år siden 12 procent flere overnattende gæster end nu. 

De er rigtig gode til at spørge dem, der er indenfor campingbranchen, hvad de skal, hvis de skal forny sig. Men der skal de måske spørge dem, der ikke er der endnu

Marie Vestergaard Madzak, ph.d., Institut for Kultur og Globale Studier, Aalborg Universitet

Det er et tal, der står i skærende kontrast til feriehusene, som har haft 27 procent flere gæster i samme periode.

En del af skylden kan dog tilskrives campingpladserne selv. Sådan lyder det fra Marie Vestergaard Madzak, der er ph.d. ved Institut for Kultur og Globale Studier på Aalborg Universitet.

- De har jo haft en storhedstid rigtig længe, og det der nogle gange sker, når det går lidt for godt i lidt for lang tid, er at de måske er kommet til at læne sig tilbage, og så har de glemt at følge med tiden, forklarer hun. 

Ingen investeringer i Bremdal

Bremdal Camping ved Struer er bare en af de pladser i landsdelen, hvor der er blevet længere mellem gæsterne. 

- Jeg har haft pladsen i 20 år, og der er sket et fald i overnatninger. Men jeg vil sige, at det har været ekstremt meget indenfor de sidste tre år, hvor vi har haft de dårlige somre herhjemme, fortæller Per Munch, der ejer Bremdal Camping. 

Læs også ’Swimmingpool’ og campingvogn: Plejecenter laver egen campingplads

Faldet i antallet af gæster på hans plads lander på 10 procent over de sidste 10 år. Og han ved godt, hvad der kan være årsagen.

- Jeg har så ikke brugt flere millioner på at forbedre pladsen, som der måske skulle til. Men jeg har så valgt at holde overnatningsprisen på et meget lavt niveau. Og så har jeg ingenting gjort. Der får jeg så også gæster ind på den måde, forklarer han. 

Millioninvesteringer på Humlum Camping

Anderledes positivt ser billedet ud bare fem kilometer fra pladsen i Bremdal. På Humlum Camping er det en helt modsat investeringstaktik, der praktiseres.  

- Vi har hele tiden bare prøvet at investere, investere og investere, forklarer Rikke Lützen-Laursen, der ejer pladsen sammen med sin mand. 

Læs også Se billederne: Her er der masser amerikanerbiler med matchende campingvogne

De sidste ti år har de således investeret syv millioner i campingpladsen, og det ser ud til at have højnet antallet af overnattende gæster. På ti år er tallet i hvert fald steget fra 11.000 om året til 45.000 sidste år. 

- Jo flere aktiviteter du har for børnene, jo nemmere lokker du børnefamilierne til. Man skal hele tiden se, om man ikke kan lokke gæsterne til at komme igen, igen og igen, og det synes jeg, der begynder at lykkes for os i hvert fald, siger hun. 

Men ifølge Marie Vestergaard Madzak er det også vigtigt, at pladserne forsøger at få nye kunder ind ved at kigge på, hvad der interesser dem, der ikke er campister endnu. 

- De er rigtig gode til at spørge dem, der er indenfor campingbranchen, hvad de skal, hvis de skal forny sig. Men der skal de måske spørge dem, der ikke er der endnu, forklarer hun. 

02:15 Luk video