Danskerne tjekker mails på mobil bag rattet

En ny kampagne skal få de danske bilister til at lægge mobilen fra sig, mens de kører bil.

Hver tredje bilist tjekker således mails og beskeder på mobilen, mens de sidder bag rattet. Foto: Iris / Ritzau Scanpix

De danske bilister har svært ved at gemme mobilen væk, når de kører bil. Det viser en ny undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension.

Læs også Et sekund på landevejen ændrede Lones liv for altid

Hver tredje bilist tjekker således mails og beskeder på mobilen, mens de sidder bag rattet, skriver Rådet for Sikker Trafik i en pressemeddelelse.

Ifølge undersøgelsen svarer 36 procent af de adspurgte bilister, at de hiver mobilen frem, mens de kører. Det sker på trods af, at ni ud af ti af de adspurgte svarer, at de synes, at det er farligt, når andre bruger mobilen under kørslen.

Det undrer Rådet for Sikker Trafik.

- Det er jo bemærkelsesværdigt, at bilisterne godt kan se, at det er farligt at bruge mobilen bag rattet, når det er andre, der gør det, men at de alligevel selv kigger på den en gang imellem, siger Lisbeth Sahl, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.

Læs også Fanget af stormen: Delfin strandet ved Agger

Det har fået Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension til at lancere kampagnen "Læg mobilen, så er du lægger".

Det er dog ikke kun mails og beskeder, der fjerner bilisternes fokus fra vejene.

I undersøgelsen svarer 17 procent, at de tager fotos, mens foden er på speederen.

- Man kan godt blive forbavset over, hvad folk kan finde på at lave, mens de kører bil, for der kan næppe være tvivl om, at mobilen ofte tager opmærksomheden fra kørslen, siger Nicolai Schacke, pressekonsulent i brancheforeningen Forsikring & Pension, i pressemeddelelsen.

Det koster i dag en bøde på 1500 kroner, hvis man taler i telefon uden headset eller på anden måde anvender håndholdte kommunikationsapparater under kørslen.

Kort før jul vedtog samtlige partier i Folketinget, at det fremover skal koste et klip i kørekortet.

Lovforslaget træder i kraft i løbet af 2019.

  Foto: Rådet For Sikker Trafik