Danske hoteller vinder frem om vinteren

Hotellerne i Danmark bliver besøgt oftere i vintermånederne end tidligere. Og det kan de godt mærke hos hotelkæden Small Danish Hotels.

Både danske og internationale gæster er blevet varmere på hotelophold i Danmark i de kolde vintermåneder.
Både danske og internationale gæster er blevet varmere på hotelophold i Danmark i de kolde vintermåneder.
Foto: Small Danish Hotels

Flere gæster vælger at tjekke ind på de danske hoteller i vintermånederne. Det viser nye tal i en undersøgelse lavet af Horesta. Antallet af gæstenætter i januar og februar er fordoblet siden 2008.

En af de hotelkæder, der mærker det stigende antal gæster i vintermånederne, er Small Danish Hotels. Hos dem er omsætningen i januar alene siden sidste år steget med 28 procent.

- Der er ingen tvivl om, at både danske og internationale gæster er blevet flittigere til at tage på hotel i Danmark – også om vinteren, hvor belægningsprocenten traditionelt har været lav, udtaler direktør i Small Danish Hotels, Jørgen Christensen, i en pressemeddelelse.

Ifølge direktøren ved Small Danish Hotels skyldes udviklingen blandt andet, at der er kommet flere oplevelsespakker med kombinerede events og hotelovernatninger. Samtidig er danskerne også blevet gladere for at holde kortere indlandsferier.

Men selvom omsætningen stiger i vintermånederne, mener Jørgen Christensen, at der fortsat er plads til forbedring i vintermånederne. For det er stadig sommermånederne, der trækker flest gæster til de danske hoteller.

Og hos Small Danish Hotels har de på nuværende tidspunkt solgt markant flere kro- og hotelophold til indløsning i 2018 sammenlignet med samme tidspunkt sidste år.

- I januar har 34 procent flere booket sig ind til overnatning i løbet af 2018. Den generelle tendens er glædeligvis, at overnatningstallet stiger året rundt, men der er stadig lang vej, hvis vi skal have fyldt de mange tomme hotelsenge i vintermånederne, udtaler Jørgen Christensen.