Danske brinttankstationer lukker efter norsk eksplosion

En eksplosion på brinttankstation i Norge betyder, at otte stationer i Danmark er lukket midlertidigt.

Brint-tankstationen her i Holstebro blev indviet som en af de første i 2011. Den er kun for kommunens egne køretøjer og er ikke lukket ned som de resterende otte. Foto: Peter Pedersen, TV MIDTVEST

Danske ejere af brintbiler må forsøge at få deres tank til at række længst muligt, da alle otte brinttankstationer er lukket ned. Det skriver Ingeniøren.

Lukningen skyldes en eksplosion mandag på en brinttankstation i byen Sandvika omkring ti kilometer uden for Oslo.To personer måtte efterfølgende på skadestuen. Der var ifølge videooptagelser flammer og store ødelæggelser på stationen.

Læs også Eksplosion i brint-tankstation: Ikke den samme som i Danmark

Selskabet Danish Hydrogen Fuel driver fire af de otte danske brinttankstationer. Det sker gennem et samarbejde med olieselskabet OK, industrigasselskabet Strandmøllen og brintselskabet NEL med fabrik i Herning.

Niels Ole Christensen, direktør for OK, bekræfter, at det er ulykken i Norge, som er årsagen til, at de danske stationer er lukket ned midlertidigt.

- Det er brintselskabet NEL, som har leveret teknologien bag tankstationen i Norge og til de stationer, som OK også er er del af i Danmark.

- Og ifølge dem er teknologien bag de danske stationer en anden, og derfor bør der ikke være risiko for en lignende episode på OK-stationer, siger direktør Niels Ole Christensen til Ingeniøren.

Tankstation i Holstebro ikke ramt

De otte danske stationer er i Aalborg, Aarhus, Esbjerg, Kolding, Korsør, Køge, Gladsaxe og København. Der findes også en af de første danske brint-tankstationer i Holstebro, der ligeledes er produceret af H2 Logic (det nuværende NEL Hydrogen) og ejet af Vestforsyning, men den er ikke berørt og er ikke tilgængelig for private. Også ti stationer i Norge er blevet lukket.

Årsagen til ulykken er endnu ikke kommet frem, og det kan tage flere måneder, inden der er en konklusion, lyder det fra Rune Skjold, der er sektionschef hos politiet i Oslo.

- Nu skal vi blandt andet spørge dem, der kender de tekniske aspekter af sådanne stationer og undersøge, hvad der er gået galt.

- Det tager normalt relativ lang tid at lave rapporter og konkludere. Det kan tage et par måneder. Vi vil ikke spekulere på årsager før det, siger han til det norske erhvervsmedie E24.

Fakta om brint:

•    Brint eller hydrogen (H2) er en usynlig og lugtfri gasart, der fremstilles ved simpel elektrolyse. Vand spaltes i brint og ilt ved hjælp af elektricitet
•    Ved at fremstille brint kan man lagre overskudsstrøm fra vedvarende energi, typisk vindmøller
•    Brint har tre gange så stor brændværdi som benzin, og der er ingen forurening eller støj fra bilen
•    En brintbil drives af elmotorer, men er ikke forsynet med opladelige batterier. Elektriciteten produceres direkte via en kemisk proces i en såkaldt brændselscelle ved omdannelse af brint og ilt til vand
•    Hvis brint skal kunne erstatte benzin eller diesel i biler, er det vigtigt at komprimere brint til et højt tryk for at få plads til en tilstrækkelig stor mængde brændstof
•    Ved et tryk på 700 bar tager det kun tre minutter at fylde brintbilens tank. Afhængig af tankens størrelse kan bilen køre mere end 500 km inden næste opfyldning
•    Verdens første 700 bar-tankstation blev indviet i 2003. Danmarks første i 2011 i Holstebro.


Kilde: Holstebro Kommune