Dansk tøjimperium satser millioner på e-sportshold

E-sport er det nye sort, mener Bestseller-mærket Jack & Jones, som ifølge avis indgår samarbejde med Astralis.

19-årige Marcus Kjærbye er en af de fem mænd, der spiller Counter Strike på holdet Astralis.
19-årige Marcus Kjærbye er en af de fem mænd, der spiller Counter Strike på holdet Astralis.
Foto: Scanpix / Kevin C. Cox

Det succesfulde danske e-sportshold Astralis har sikret sig en ny sponsoraftale.
    
Onsdag vil tøjkoncernen Bestseller, der har hovedkontor i Brande, løfte sløret for et millionsamarbejde mellem brandet Jack & Jones og Astralis. Det skriver Børsen.
    
- E-sport er i så sindssygt rivende udvikling, at det er noget, vi mener er det rigtige at gøre, siger Henning Nielsen, international chef for e-handel og marketing i Jack & Jones, til avisen.
    
I e-sport konkurreres der enkeltvis eller i hold i computerspil.
    
Marketingchefen oplyser, at aftalen med Astralis omfatter "et millionbeløb".
    
Astralis består af fem mænd i alderen fra 19 til 24 år, som spiller Counter Strike.
    
Til de største kampe kan tilskuertallet komme op på fem millioner. Folk ser med via onlinetjenester som YouTube.
    
Jack & Jones håber, at samarbejdet kan bidrage til selskabets vækst på de internationale markeder.
    
De fem Astralis-spillere har ifølge Børsen samlet 1,2 millioner følgere på sociale medier.
    
I foråret vandt holdet verdensmesterskabet i Counter Strike.
    
- Vores målgruppe er den moderne mand med interesse for mode og sport, og her ser vi en kraftigt stigende interesse for e-sport, siger Henning Nielsen.
    
Hovedfokus for Jack & Jones er Europa, hvor firmaet har 1000 fysiske butikker og en række webbutikker.
    
Aftalen betyder, at de fem spillere vil være klædt i tøj fra Jack & Jones under turneringer.
    
Og garderoberne er allerede fyldt op.
    
Børsen skriver, at de fem unge mænd i sidste uge var forbi tøjimperiet Bestsellers hovedsæde i Brande.
    
Her fik de lov til at forsyne sig med lige præcis det tøj, der faldt i deres smag, i Jack & Jones' showroom.
    
/ritzau/

1:01