Dansk flag er det bedste kvalitetsstempel

Der findes over 100 forskellige kvalitetsmærke-ordninger, men ifølge Dansk Gartneri er der et enkelt, som er bedre end alle de andre: det danske flag.

Det bedste kvalitetsmærke er ifølge Dansk Gartneri at putte et dansk flag på produkterne, når det kommer til frugt og grønt. Foto: Morten Fyrstenborg, TV MIDTVEST

Når der bliver købt agurker, blomkål og kartofler i køleafdelingerne hos de danske supermarkeder, sælger nogle helt bestemte produkter bedst.

De danske.

Sådan er meldingen fra brancheorganisationen Dansk Gartneri, når de i løbet af august lancerer en kampagne for de danske gartnerier. De opfordrer ganske enkelt producenterne til at putte danske flag på deres produkter, når produkterne er danske. 

- Det er en nem måde at afkode, at det er sunde, sikre og friske fødevarer og frugt og grøntsager, siger Pernille Bech, der er seniorkonsulent hos Dansk Gartneri.

Trendekspert: nemt at forstå

Hun får opbakning fra trendsekspert fra Pej Gruppen Louise Byg Kongsholm, der fortæller, at det danske flag har nogle helt bestemte værdier tilknyttet.

- Det er mere bæredygtigt, miljøvenligt og kortrejst. Og så er der den der fornemmelse, at man som forbruger også er med til at støtte de lokale producenter, siger hun.

Ifølge Louise Byg Kongsholm er det danske flag også meget nemt at forstå for forbrugerne.

- Det er let at forholde sig til. Man forstår tydeligt og nemt, at produkterne så er fra Danmark, og så forbinder man det automatisk med noget positivt, siger hun.

Bliver brugt som varemærke

Hos DanRoots i Bjerringbro producerer de gulerødder i tonsvis. Efter at de er begyndt at sætte tydelige danske flag på poserne med gulerødder, har det kunnet mærkes på salget. 

- Forbrugerne har en utrolig positiv præference for Dannebrog. Sådan inden for det sidste år eller to er Dannebrog faktisk begyndt at kunne blive brugt som varemærke. Det har jeg ikke oplevet før, siger indehaver af DanRoots, Klaus Vestergård. 

Dansk flag vigtigere end økologi

I frugt- og grøntafdelingen i Kvickly ser de også, at de danske produkter forsvinder hurtigere end andre:

- Der er nogle, der bevist har taget et valg omkring økologi, men langt de fleste har en holdning, til at de gerne vil købe dansk. Især når det gælder frugt og grønt, siger varehuschef i Kvickly i Holstebro, Martin Sandbjerg Nymand.

I øjeblikket er det især danske kartofler og ærter, der puttes i indkøbskurvene i de danske supermarkeder. 

02:18 Luk video