Danmarks bedste bryggeri ligger i Thisted

Fore tredje år i træk har Danske Ølentusiaster kåret Thisted Bryghus som det bedste bryggeri i Danmark.

Thisted Bryghus har vundet titlen som Årets Danske Bryghus for tredje år i træk
Thisted Bryghus har vundet titlen som Årets Danske Bryghus for tredje år i træk
Foto: Sebastian Andreasen Rasch, TV MIDTVEST

Gode fortællinger og lokal forankring. Det er opskriften på succes for Thisted Bryghus, som for tredje år i træk er blevet kåret af foreningen Danske Ølentusiaster som årets bryghus. Og for landets femtestørste bryggeri er det en vigtig anerkendelse.

- Det betyder utrolig meget for os. For os er det en kæmpe ære at få titlen tre år i træk, siger bryggeridirektør Aage Svenningsen fra Thisted Bryghus.

Det er den uafhængige forbrugerorganisation Danske Ølentusiasters 8.700 medlemmer fordelt på 50 lokalafdelinger, som via en afstemning har fundet en vinder.

- Man skal da lægge sig i selen, hvis man vil blive ved med at være årets bryggeri. Der er rigtig mange gode bryggerier i Danmark, siger landsformanden for Danske Ølentusiaster, Hans Peter Jepsen.

Han forklarer bryggeriets førsteplads gennem nu tre år med, at Thisted Bryghus dels har formået at forny sig og at de dels har en god kontakt til kunderne.

- Det er et af de bryghuse, der har den allerbedste interaktion med følgerne på sociale medier, og de forstår at skabe fællesskaber, hvor folk for eksempel kommer for at være med til at plukke porse til porseøllen, siger Hans Peter Jepsen.

Fra lokalt bryggeri til specialbryggeri

Omkring 2009-2010 gennemgik Thisted Bryghus en forvandling, hvor de gik fra at være et lokalt bryggeri til at fokusere på specialøl, som sælges i hele landet. Det har gjort en forskel, mener bryggeriets direktør.

- Det er vores skifte til specialøl og økologisk øl, der har gjort forskellen. Vi er lige pludselig blevet kendt, og det har stor betydning for os, at hele Danmark nu kan købe vores øl, siger Aage Svenningsen.

De sidste to års titler er blevet brugt i markedsføringen af bryghusets øl, og det er da heller ikke planen, at den tredje sejr i træk skal holdes skjult - tværtimod.

- De her titler viser forhåbentlig, at vi brygger noget godt øl - at det er vores DNA og nøgleordet for vores succes. Så selvfølgelig vil vi bruge dem på vores øl, siger Aage Svenningsen.

2:00