Chauffører taler ud: Har kørt op til 40 timer med korte pauser

Tre chauffører fortæller om lange ture med meget lidt søvn. Vognmanden afviser kritikken.

04:44

Se hele indslaget om chaufførerne her.

Tre chauffører, som har kørt for vognfirmaet Fredsø på Mors, fortæller i dag, at de har været på meget lange ture med ganske korte pauser.

En af dem er Tom Mikkelsen, som vi møder på vej mod Jylland i sin lastbil. Han er tidligere chauffør ved Fredsø Vognmandsfirma.

Vi fik at vide, at der simpelthen ikke var nogle regler, og at vi bare skulle køre

Tom Mikkelsen, tidligere chauffør, Fredsø

Han arbejdede for firmaet i tre år og var blandt andet sikkerhedsrepræsentant. Gentagne gange fortalte han sin chef, at firmaets kørsler til Sverige og Norge var uforsvarlige.

- Vi fik at vide, at der simpelthen ikke var nogle regler, og at vi bare skulle køre. Men der er arbejdstidsregler, og de var ikke interessante for arbejdsgiverne at høre om overhovedet.

En del af transporterne kører chaufførerne ikke efter de almindelige køre-hvile-tids regler, men efter det, der hedder "undtaget kørsel". Her er hovedreglen, at chaufførerne skal have et langt hvil på 11 timer for hvert døgn.

Genkender ikke billedet

Fredsøs direktør Benny Nielsen bekræfter, at turene bliver kørt mellem Danmark og Norge og Sverige. Men han kan ikke genkende udlægningen af de mange timer.

- Vi har ikke de lange ture. Den længste tur vi har er fire en halv time fra færgen. Så har vi en, hvor der er ti timer hjem, og der holder de typisk i et døgn og venter på at få læsset, inden de kører hjem, siger han.

Sådan er reglerne om hviletid

Først og fremmest er der trafiksikkerheden. Der kan ske alvorlige ulykker, hvis chaufføren falder i søvn bag rattet, eller hvis han reagerer langsomt på grund af træthed. Reglerne skal desuden sikre chaufførens arbejdsmiljø og sikre lige konkurrencehensyn i branchen, så to vognmandsvirksomheder kan konkurrere om de samme opgaver uden at gøre det ved at forringe forholdene for chaufførerne.
 
Hvilke regler gælder?
Transporter med industrifisk er undtaget fra de almindelige regler om køre-/hviletid. Det kaldes ”undtaget kørsel”. Men det betyder ikke, at chaufførerne er undtaget for hvil. De skal følge ”Arbejdstidsdirektivet” og ”Bekendtgørelse om hviletid og fridøgn”. Her står, at chaufførerne skal have 11 timers samlet hvile i løbet af et døgn. Det er ikke nok, at mindre pauser, ventetid eller for eksempel færgeture til sammen giver 11 timer på et døgn.

Vi har vist chaufførernes kørselsrapporter til konsulent ved 3Fs transportgruppe Kjeld H. Jensen. Han har arbejdet med reglerne for lastbilstransport de sidste 30 år.

- Det som de kørselsrapporter viser er under ingen omstændigheder lovligt, for der er ingen hvil indenfor 24 timers-perioden. Der er i øvrigt slet ingen hvil til stede, for et hvil er pr. definition altid 11 timer, siger han.

Benny Nielsen fastholder, at turene ikke er så lange.

Benny Nielsen mener ikke, at virksomheden gør noget ulovligt. Foto: Rasmus Krieger Jensen

Flere bekræfter

To andre chauffører har lige som Tom Mikkelsen vist deres kørselsrapporter til TV MIDTVEST.

Her er alle deres ture til Sverige og Norge udførligt beskrevet med ankomst og afgangstidspunkter på de stop, der var undervejs.

De to chauffører udtaler sig anonymt, fordi de nu kører for andre vognmænd, men TV MIDTVEST kender deres identitet, og de har begge i en årrække kørt for Fredsø.

De udnytter det på den måde, at vi ikke får vores nattesøvn, og de får en billigere transport

Anonym chauffør, Fredsø

- Du kommer til at finde mange timer, hvor der er blevet kørt, og hvor arbejdsdagen starter og slutter på mange sjove tidspunkter, forklarer den ene om rapporterne.

En af chaufførernes kørselsrapporter viser en tur på 40 timer med pause på færgen til Sverige og en enkelt pause på fire timer. En anden tur tog 30 timer med kun to gange to timers pause.

- De udnytter det på den måde, at vi ikke får vores nattesøvn, og de får en billigere transport. Der er ikke noget med, at jeg kan skrive ni eller 11 timer mere på, som jeg egentligt er blevet snydt for. Det er det, der nager mig mest, siger den anonyme chauffør.

De tre chauffører har alle været ansat ved Fredsø. Foto: Rasmus Krieger Jensen

Ved du noget?

Vi vil meget gerne høre fra dig, hvis du ved noget om lastbiltransporter, hvor chaufføren ikke har et langt hvil på 9 til 11 timer hvert døgn.

Du kan kontakte os i fortrolighed. Vi bringer ikke dit navn eller andet, der kan identificere dig, med mindre vi aftaler det efterfølgende. Men vi vil gerne have dit navn og nummer, så vi kan vende tilbage til dig og høre nærmere.

Udfyld formularen herunder eller skriv til journalist Majbrit Bach på maba@tvmidtvest.dk – eller ring til redaktionen på 96 12 12 12.