Butikker melder udsolgt af den populære Monstera-plante

Monstera-plante. Foto: TV MIDTVEST

Butikker melder udsolgt af den populære Monstera-plante

Monstera-planten er blevet så hypet på de sociale medier, at efterspørgslen på den grønne 70’er stueplante er enorm.

En plante der i denne tid går sin sejrgang i de danske hjem er Monstera-planten. En sand 70’er plante - også kaldet Fingerfillodendron.

Den grønne stueplante er så populær, at den flere steder meldes udsolgt. Ikke bare er den udsolgt, men gartnerierne, der producerer den eftertragtede plante, kan slet ikke følge med efterspørgslen.

- Før solgte vi cirka ti om måneden. Nu sælger vi nok 20 om ugen, siger Merete Ellingsen, der er afdelingsleder i Plantorama i Viborg.

Hos Plantorama i Viborg oplever de især, at det er den yngre generation, der går efter den grønne 70’er plante.

- Monstera-planten har fået en renæssance. Det er primært den unge generation, der køber den. De har set den på nettet, og så har de deres telefon med og spørger, om vi har den, siger Merete Ellingsen.

Gartneriet arbejder på højtryk

På Gartneriet Tingdal har de travlt med at producere, så de kan følge med kundernes efterspørgsel på Monstera-planten.

- Mellemhandlerne, som er mellem os og plantecentrene, ringer konstant og vil have at vide, hvornår de næste bliver klar, siger Per Christensen, der er ejer af gartneriet Tingdal.

Per Christensen, der oprindeligt er fra Hammerum, producerer de mange monstera-planter til bl.a. Plantorama i sit gartneri på Fyn. Et gartneri, som hans forældre startede i 1969.  I 70’erne blev monstera-planten flittigt produceret, men det er først nu, at stueplanten igen vokser i  Per Christensens mange drivhuse.

Gartner og trendspotter

- Min far havde Monstera dengang i 70’erne, men den har ikke været så populær siden.

Det var dog lige indtil, Per Christensen i 2015 fik øje på det karakteristiske monstera-blad flere steder.

- Jeg så i tekstiler og i modeblade, at bladet blev brugt i teksturen, og så prøvede vi at producere nogle af dem igen.

Ifølge Per Christensen, så er det som gartneri-ejer i 2016 vigtigt at være opdateret på tendenserne.

- Vi bruger faktisk ret lang tid på at se tendenser. De kiggede slet ikke på samme måde på tendenser i 1969, da der var større efterspørgsel, end der egentlig var produktion. I dag er der jo overproduktion i Europa, så det er rigtig vigtigt at vi følger med, for ikke at miste planter og penge, siger Per Christensen.

- Nu har vi mange på vej til sommeren og fremadrettet, så vi håber da at interessen kommer til at vare noget endnu.

Den lette løsning

De grønne planter behøver hverken meget lys eller pasning, og det kan måske være en del af forklaringen på dillen.

- Ting, der ikke skal passes så meget, er populært hos forbrugerne nu - især blandt unge mennesker. Det kan være svært for unge mennesker at have blomster, men de unge mennesker er ret godt med. En årgang skulle det være orkidéer, men det er yt nu. De unge mennesker vil have grønt.

I Plantorama i Viborg tør de ikke spå om, hvad det nye bliver, men der er ingen tvivl om, at kaktusser også er et kæmpe hit.

 

02:26

Planten Monstera hitter helt vildt for tiden - med hjælp fra sociale medier.

Luk video