Busselskab mindsker skader med hjælp fra forsikringsselskab

Herning Turist har på et år mindsket antallet af skader med 20 procent efter et samarbejde med Codan.

Leif Nielsen kører med chaufførerne rundt. Det er den helt store årsag til, at antallet af skader er faldet. Foto: Ole Hald, TV MIDTVEST

Herning Turist har på bare ét år mindsket antallet af skader på busserne med 20 procent. Det er samarbejdet Skadestop mellem busselskabet og forsikringsselskabet Codan, der er årsagen. Leif Nielsen har set stort set alle chauffører over skulderen under deres kørsel og kommet med gode råd. Og det har virket.

- Det generer ikke mig. Det er godt nok. Han skælder ikke ud eller noget, siger Vagner Løkke Pedersen, Buschauffør, Herning Turist.

Det gør, at busserne er pænere, vi har ikke så store udgifter til det, og så er det også med til at højne trafiksikkerheden ude på landevejen.

Ronny Gasbjerg, Direktør, Herning Turist

Leif Nielsen kører med rundt på hans rute, og det er en af de helt store grunde til, at skaderne på busserne hos Herning Turist er faldet med 20 procent.

- Det, jeg meget gerne vil lære dem, er, at læse trafikken – fodgængere, skilte og andet, det vil vi helst undgå at komme imod. Bussen er jo en tung sag, hvis først den rammer et eller andet, siger Leif Nielsen, Superviser, Herning Turist.

Samarbejdet har betalt sig på flere måder i det herningensiske busselskab med 350 ansatte.

Læs også Herning ændrer udbud: Nye busser må ikke køre på diesel

- Jeg bliver jo selvfølgelig glad over, at skaderne er bragt ned. Det gør, at busserne er pænere, vi har ikke så store udgifter til det, og så er det også med til at højne trafiksikkerheden ude på landevejen, siger Ronny Gasbjerg, Direktør, Herning Turist.

Svært at rette på en erfaren chauffør

Chaufførerne var lidt skeptiske til at begynde med og det var heller ikke helt nemt for supervisoren.

Det er sgu svært at komme ud til en gammel chauffør og sige, det og det kan du gøre bedre.

Leif Nielsen, Superviser, Herning Turist.

- Det er sgu svært at komme ud til en gammel chauffør og sige, det og det kan du gøre bedre. Men det har faktisk været meget positivt, forstået på den måde, at når vi har fået en god snak om det, så kan de godt se fornuften i det, siger Leif Nielsen, Superviser, Herning Turist.

Men nu kører bussen og chaufførerne som smurt - og også passagerne mærker en forbedring.

- Der er en mere rolig kørsel i bussen, og der er en mere glidende kørsel på hele turen, og det ligger passagererne mærke til, og det gør jo så, at chaufføren har en mindre stressende hverdag, siger Ronny Gasbjerg, Direktør, Herning Turist.

Midttrafik har netop kåret Herning Turist til det andet bedste busselskab målt på kundetilfredshed.