Mere kontrol af dyretransport: - Brodne kar skal have gok i nødden

I nogle måneder næste år vil hver tiende lastbil med levende svin blive kontrolleret af myndighederne.

Miljø- og fødevareminister, Jakob Ellemann-Jensen.
Miljø- og fødevareminister, Jakob Ellemann-Jensen.
Foto: Claus Bech / Ritzau Scanpix

Der bliver skruet gevaldigt op for kontrollen. Sådan præsenterer miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) en ny aftale om dyretransporter, han har indgået med Dansk Folkeparti.

I sidste halvdel af 2019 skal der foretages 250 kontroller om måneden. Hidtil har det været planen, at der skulle udføres ti kontroller.

- Vi opnår at få et mere retvisende billede af, hvordan det egentlig ser ud med standarden for dyrevelfærd på dyretransporter, siger Jakob Ellemann-Jensen.

- Der er nogle få brodne kar ind imellem, som vi gerne vil give nogle gok i nødden.

Det er kontrollen ved de samlingspladser, hvor grisene omlastes til transport videre ud i verden, der skal øges, forklarer ministeren. Den har nemlig stået stille, mens antallet af dyretransporter er steget kraftigt de seneste ti år.

I tre-fire måneder vil ti procent af alle dyretransporter bliver kontrolleret, oplyser Ellemann-Jensen.

- Og så skruer vi det ned til fem procent af alle dyretransporter. Hvilket også er en markant stigning i forhold til i dag, siger ministeren.

Ordfører: - Ikke noget vi gør for sjov

Dansk Folkepartis ordfører for dyrevelfærd, Karina Due, der er valgt ind i Silkeborg, forventer, at kontrollen vil sikre, at myndighederne finder "de brodne kar".

- Og så forventer jeg, at hele branchen finder ud af, at det ikke er noget, vi gør for sjov. Vi mener faktisk, at der skal være rigtig god dyrevelfærd, siger hun.

Dansk Folkepartis ordfører for dyrevelfærd, Karina Due, på pressemødet.
Dansk Folkepartis ordfører for dyrevelfærd, Karina Due, på pressemødet.
Foto: Claus Bech / Ritzau Scanpix

Hos Dyrenes Beskyttelse får aftalen en behersket modtagelse.

Ifølge direktør Britta Riis er ambitionsniveauet ikke højt nok. Foreningen mener, at myndighederne i en periode burde kontrollere samtlige lastbiler.

Det ville kunne give et reelt overblik over problemet, mener Britta Riis. Derudover efterlyser hun bøder til dem, der overtræder reglerne.

- Som vi læser aftalen, er der stadig ingen mulighed for at sanktionere, siger hun.

- Det vil sige, at hvis transportøren for eksempel har puttet for mange grise ind i transportvognen, bliver han bedt om at tage dem ud og kan i princippet køre videre. Det er en stor mangel.

Dyrenes Beskyttelse glæder sig til gengæld over, at krav om plads til dyrene, og hvor højt, der skal være til loftet, bliver skrevet ind i reglerne.

Koster 20 millioner kroner

Ifølge ministeren koster den ekstra kontrolindsats cirka 20 millioner kroner. Det bliver ikke landmændene eller vognmændene selv, der skal betale.

Pengene kommer fra en pulje ved navn dyrevelfærdspuljen og "midler internt i ministeriet", forklarer han.

- Vi gør det ikke ud fra et ønske om at pålægge erhvervet udgifter. Vi gør det for at få et bedre overblik, siger Ellemann-Jensen.

Det ærgrer også Dyrenes Beskyttelse. Puljen til dyrevelfærd går i dag blandt andet til at hjælpe misrøgtede kæledyr.

/ritzau/