Denne skole knækker svære udfordringer

På mange skoler er det ikke lykkedes at bryde den sociale arv. Det er stadig elevens baggrund, der har størst indflydelse på, hvordan det går eleven fagligt. Men på Brændgårdskolen i Herning er de ved at knække koden.

På Brændgårdskolen er 55 procent af eleverne tosprogede.
På Brændgårdskolen er 55 procent af eleverne tosprogede.
Foto: Jørgen Ahler, TV MIDTVEST

Den sociale baggrund betyder rigtig meget for skoleelevers afgangskarakter, men ofte har skoler med tosprogede elever flere udfordringer end andre. Det ved de alt om på Brændgårdskolen i Herning. Skolen ligger i et område af byen, hvor familier ikke hører til de mest velstillede. Men trods 55 procent tosprogede, har skolen formået at løfte eleverne til gode afgangskarakterer.

- Man kan ikke rigtig mærke det, siger Abbas Fayez, elev, 7. A, Brændgårdskolen, Herning.

Her ser lærerne de kulturelle og sproglige forskelle som fordele og bruger dem i undervisningen.

- Alle børn er ikke ens, og alle børn ser forskellige ud, og det er noget, man skal bruge som en fordel. Og den mangfoldighed skal de ligesom igennem i klassen, fordi man har nogle forskellige styrkesider, siger Sophia Pascal, lærer, Brændgårdskolen, Herning. 

På trods af forskellig baggrund klarer eleverne sig godt på Brændgårdskolen. Skolen har hævet sit karaktergennemsnit med med 0,39 karakterpoint.
På trods af forskellig baggrund klarer eleverne sig godt på Brændgårdskolen. Skolen har hævet sit karaktergennemsnit med med 0,39 karakterpoint.
Foto: Jørgen Ahler, TV MIDTVEST

På trods af forskellig baggrund klarer eleverne sig godt på Brændgårdskolen. Ifølge en undersøgelse vi har fået lavet hæver skolen karaktergennemsnittet med 0,39 karakterpoint.

- Hele mindsettet skal gerne gennemsyre af, at eleverne tør tage udfordringen op og hilse den velkommen. At de er vedkommende, at de gør sig umage og på den måde gør det, at de får selvdisciplin til at komme videre i fremtiden, siger Dorte Østergaard Lorentzen, skoleleder, Brændgårdskolen, Herning.

Men selv om nogle skoler, som Brændgårdskolen, lykkes med at bryde den sociale arv, så er det stadig her vi kan blive bedre ifølge en ekspert.

- Rapporten viser, at vi i Danmark endnu ikke har brudt den sociale arv, og at det at bryde den måske er den allerstørste udfordring, vi har i forhold til skoleudvikling herhjemme, siger Skoleekspert Andreas Rasch-Christensen. 

Abbas Fayez og Sophie Jensen fra 7. A er glade for at gå i en klasse med flere nationaliteter.
Abbas Fayez og Sophie Jensen fra 7. A er glade for at gå i en klasse med flere nationaliteter.
Foto: Jørgen Ahler, TV MIDTVEST

Forældre skal inddrage sig selv og hinanden

Forældrene har stor indflydelse på, hvor godt eleverne klarer sig. På et år har Brændgårdskolen rykket forældredeltagelsen fra 67 til 85 procent.

- I vores indskoling laver vi særlige forældrearrangementer og kurser, så forældrene får lavet nogle aktiviteter sammen, og de sidder simpelthen og planlægger sammen til møder, hvad det er for nogle arrangementer, vi skal have. Og så laver vi forældre-makkerpar, så de udveksler sms’er, og på den måde kan de minde hinanden om, at de skal komme på skolen, siger Dorte Østergaard Lorentzen, skoleleder, Brændgårdskolen, Herning.

For at give eleverne flere udfordringer har skolen fra det her skoleår oprettet en international linje.

- Nu ville jeg gerne prøve noget nyt, så det er bare med at prøve det, siger Freja Rosenfeldt, Elev, 7. A, Brændgårdskolen, Herning.

- Jeg ser det også som en mulighed for at få en bedre uddannelse, siger Najibullah Karimi, Elev 7. A, Brændgårdskolen, Herning.

96,8 procent af eleverne på Brændgårdskolen er efter halvandet år stadig i gang med en ungdomsuddannelse. 

5:14
Se hele indslaget fra Brændgårdskolen her.