Brændeovnsproducent udvider: Skal lave køkkengrej

Brændeovnsbranchen er klemt og Morsø Jernstøberi forsøger at vende underskuddet ved at producere køkkengrej.

Foto: Sebastian Andreasen, TV MIDTVEST

Nye produkter i sortimentet skal være med til at vende en negativ kurve hos Morsø Jernstøberi. Derfor udvider den anerkendte brændeovnsfabrikant sit sortiment, med 63 nye køkkenprodukter.

- Vi føler, at vi har noget rigtig, rigtig godt at byde på, både med vores brand, vores kvalitet og ikke mindst det, som det kan samme, siger Søren Færch Axelsen, Landechef, Morsø Jernstøberi.

8 designere står bag de nye produkter, som kommer i butikkerne til efteråret. Morsø Jernstøberi har forsøgt at finde et fælles formsprog for produkterne, som alle kommer til at tage afsæt i hygge, velbefindende og godt design. 

Morsø Jernstøberi udvider deres sortiment med 63 nye køkkenprodukter. Foto: Sebastian Andreasen, TV MIDTVEST

Nedgangen skal vendes

Med den nye køkkenserie vil Morsø Jernstøberi forsøge at favne bredere, så de i fremtiden ikke kun er kendte for deres brændeovne.

Vi vælger at gå den her vej, for at styrke vores position som brand. Sådan noget som en brændeovn bliver købt 1,6 gang i en levetid, og det vil sige at købere af brændeovne kun stifter bekendtskab med vores brand få gange. 

Søren Færch Axelsen, landechef, Morsø Jernstøberi

- Vi vælger at gå den her vej, for at styrke vores position som brand. Sådan noget som en brændeovn bliver købt 1,6 gang i en levetid, og det vil sige at købere af brændeovne kun stifter bekendtskab med vores brand få gange. De kategorier vi kommer med nu, dem køber forbrugerne måske ind fem gange årligt, så det vil sige, at kendskabet til vores brand på den måde bliver mangedoblet, siger Søren Færch Axelsen, Landechef, Morsø Jernstøberi.

Morsø Jernstøberi har erkendt, at det er nødvendigt at satse på flere salgsområdet, for de senere år har salget af brændeovne været stærkt nedadgående. Sidste år havde virksomheden på Mors et minus på 14,3 millioner kroner.

Søren Færch Axelsen forventer, at de nye produkter vil være med til at vende den ellers så triste, nedadgående salgskurve i virksomheden.

01:50 Luk video