B&O's salg er krympet det sidste halve år

Bang & Olufsen fastholder, at selskabet vil slutte regnskabsåret med en omsætning på niveau med sidste år.

Bang & Olufsen blev grundlagt i 1925 i Struer af to unge ingeniører - Peter Bang og Svend Olufsen. Foto: Morten Stricker / Ritzau Scanpix

Det går ikke lige så godt med at sælge designer tv, lydanlæg, højttalere og høretelefoner for Bang & Olufsen, som det har gjort. Det blev lagt frem i et ventet halvårsregnskab tirsdag.

Bang & Olufsen tiltrak sig i december opmærksomhed med en nedjustering af forventningerne til det nuværende regnskabsår.

Læs også B&O-aktier falder 27 procent efter skuffende salgsmelding

Hvor det tidligere var forventet, at forretningen ville vokse, er det nu forventningen, at sommerens helårsregnskab bliver en gentagelse af resultaterne fra sidste år.

Den forventning fastholder Bang & Olufsen tirsdag.

I tirsdagens regnskab kan man læse, at salget i andet kvartal var ni procent lavere end samme periode sidste regnskabsår.

Bang & Olufsen har et såkaldt forskudt regnskabsår, der inkluderer de sidste seks måneder af 2018 og de første seks måneder af 2019.

Selv om Bang & Olufsen har solgt mindre, har selskabet samtidig formået at banke omkostningerne endnu længere ned. Derfor kan selskabet lune sig ved, at den primære drift har kastet et lidt større overskud af sig i første halvår end i sidste regnskabsår.

Bang & Olufsen har tjent 63 millioner kroner det første halvår, hvilket er en forbedring fra samme tid sidste år. Her var der to millioner kroner i overskud.

Læs også Oprydning i Europa presser salget hos B&O

Det får selskabets administrerende direktør, Henrik Clausen, til i en pressemeddelelse at opfordre til tillid til ledelsens arbejde.

- Det var et udfordrende andet kvartal for Bang & Olufsen. Omsætningen faldt ni procent, men vi forbedrede lønsomheden takket være vores ændrede forretningsmodel, siger han.

- Vi har den rigtige strategi, og de fremskridt, vi gør på vores væsentligste strategiske initiativer, vil hjælpe os med at overvinde de kortsigtede udfordringer, vi står over for, så vi kan genetablere vores vækstmomentum mod slutningen af finansåret.

De positive ord til trods må Bang & Olufsen konstatere, at salget er gået tilbage i samtlige regioner i verden.

Bang & Olufsen

  • Bang & Olufsen blev grundlagt i 1925 i Struer af to unge ingeniører, Peter Bang og Svend Olufsen.
  • De første produkter var højttalere og mikrofoner. Siden er radioer, grammofoner, TV-apparater, telefoner, stereoanlæg og lydudstyr til biler kommet til.
  • Den første store succes kom i 1929, da de to ingeniører fik skabt en radio, der kunne modtage strøm direkte fra stikkontakten i stedet for at være drevet af batterier.
  • Bang & Olufsen lagde fra begyndelsen vægt på designet, og gennem årene har nogle af selskabets produkter fået ikonstatus. Nogle har været udstillet på kunstmuseet MoMa i New York.
  • Op gennem 1960'erne satte selskabet fart på eksporten, og i 1970'erne fik Bang & Olufsen for alvor slået sig fast som leverandør til et købestærkt segment.
  • Virksomheden har samtidig haft svært ved at tjene penge og har i perioder haft store underskud på bundlinjen. Men i det senest afsluttede regnskabsår fik B&O det første reelle overskud i flere år.
  • De senere år har Bang & Olufsen solgt dele af forretningen fra for igen at koncentrere sig om den klassiske forretning med lyd- og fjernsynssystemer til forbrugerne.

    
Kilder: Bang & Olufsen, Aarhus Universitet, Ritzau