Ros fra politiet: Borgere laver kampagne for trafiksikkerhed i børnehøjde

Nordvestjysk lokalsamfund har selv taget initiativ til større trafiksikkerhed med hjælp fra børnene. Politiet roser kampagnen.

Borgerforeningen har sammen med skoleelever fra 3. og 4. klasse på Hannæs-Østerild Skole lavet kampagnen.
Borgerforeningen har sammen med skoleelever fra 3. og 4. klasse på Hannæs-Østerild Skole lavet kampagnen.
Foto: Lone Bergholdt Hald, TV MIDTVEST

Ved skolestart er det normalt politiet, der rykker ud med den helt store kampagne for trafiksikkerhed.

Men i Nordvestjylland har lokalsamfundet selv sat fokus på mere sikre skoleveje.

- Det er vigtigt, at vi står sammen. Her er vi selv med til at skabe tingene, og jo mere og jo større medejerskabsfølelse man har, jo bedre virker det, siger Frank Bak Koldsgaard, der er formand i Støtteforeningen Hannæs-Østerild.

Trafiksikkerhed i børnehøjde er filosofien på Hannæs, og her er det børnene, der står bag plakaterne.

- Jeg har jo et håb om, at når vi har brugt eleverne, så når vi mere ind til de voksne. Vi får lagt et større fokus ud ved hjælp af en barnestemme, siger Hans Henrik Thrane, leder på Hannæs-Østerild Skole.

Børnene har tegnet 35 tegninger, som er blevet til 105 plakater, postkort og bannere, der hænger rundt omkring i lokalsamfundet.
Børnene har tegnet 35 tegninger, som er blevet til 105 plakater, postkort og bannere, der hænger rundt omkring i lokalsamfundet.
Foto: Lone Bergholdt Hald, TV MIDTVEST

Ros fra politiet

Borgerforeningen har sammen med skoleelever fra 3. og 4. klasse på Hannæs-Østerild Skole lavet kampagnen.

Børnene har tegnet 35 tegninger om, hvad der fylder mest for dem, når de går og cykler i trafikken.

- Jeg har tegnet, at man skal passe på min mor og far, for de har altid været der, siger Lukas Græsbøl Agesen, der går i 4. klasse.

Netop det at børnene er inddraget så meget, får kampagnen til at vække begejstring hos Midt- og Vestjyllands Politi. 

Vicepolitiinspektør i færdselsafdelingen, Henrik Glintborg, mener, at en kampagne som denne kan virke meget stærkere end andre.

- Lokal forankring er jo rigtig stærkt. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at børnene og den måde, de udtrykker sig på, får forældre og de lokale borgere til at tænke på at køre pænere og tage større hensyn, siger Henrik Glintborg.

Stor effekt

Plakaterne fylder ikke mere end en avisside. Alligevel har de stor effekt.

- Selvfølgelig får den en til at tænke sig om en ekstra gang og kigge på speedometret og specielt, når man kører ind i områder, hvor børn færdes, siger Naja Dyrendom Graugaard, der er mor til en elev i 1. klasse på skolen.

Til efteråret kommer en ny kampagne, og der er det de voksnes tur til at lave plakaterne.

Plakaterne er ikke bundet til geografi, så andre byer også kan bruge dem.

1:47
Længst nordpå i landsdelen har lokalsamfundet selv taget initiativ til større trafiksikkerhed.