B&O vender minus til plus og løfter omsætning

Indsats for at ændre forretningsmodel og styrke brand betyder, at B&O fik overskud i 2017/2018, mener topchef.

Bang & Olufsen har vendt et minusregnskab til plus. Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix

Struer-virksomheden Bang & Olufsen havde fremgang i omsætning og bundlinje i regnskabsåret 2017/2018.

Virksomheden havde en omsætning, der steg med 11 procent, og bundlinjen blev et overskud på 81 millioner kroner. Det er oppe mod et underskud på 117 millioner kroner i 2016/2017. Det viser selskabets regnskab.

Topchef Henrik Clausen er godt tilfreds.

- Resultatet afspejler vores indsats for at ændre vores forretningsmodel, lancere innovative produkter og styrke vores brand og distributionssetup, siger han i en kommentar til regnskabet.

Årets overskud er ifølge Ritzau Finans det første overskud for B&O siden regnskabsåret 14/15. Her var en indtægt fra salget af Automotive, der producerer lydudstyr til biler, med til at give sorte tal på bundlinjen.

De kategorier, der flytter sig hurtigst, er on-the-go-kategorierne, som ligger i vores Play-del.

Henrik Clausen, topchef, B&O.

Det seneste reelle overskud var i regnskabsåret 2011/2012.

Den danske virksomhed fra Struer står bag udstyr i luksusklassen, men har i de senere år også har satset på brandet B&O Play, der har en yngre målgruppe.

Og den smarte lillebror er ved at hale ind på den klassiske B&O-forretning.

Over regnskabsåret 2017/2018 er omsætningen vokset 25 procent for B&O Play, mens Bang & Olufsen voksede med en procent.

Der er dog et lille stykke vej endnu, før lillebror overgår den klassiske forretning, som havde en omsætning på 1,74 milliarder kroner. B&O Play, der producerer bærbare højttalere og høretelefoner, nåede en omsætning på 1,55 milliarder kroner.

De knap 3,3 milliarder i samlet omsætning er 11 procent mere end sidste regnskabsår.

Ifølge Henrik Clausen er det også B&O Play, der skal trække væksten fremover.

- De kategorier, der flytter sig hurtigst, er on-the-go-kategorierne, som ligger i vores Play-del, siger han til Ritzau Finans.

Læs også Bang & Olufsen helt i top på prominent liste

Og det er især kineserne, der i stigende grad køber B&O-produkterne.

Kina har været vækstmotor det meste af året, og det venter Henrik Clausen også vil være tilfældet i indeværende år.

Samtidig begynder resten af verden også at komme med. Kun i Europa halter det.

- Der er ikke noget galt med brandet. Men vi har udfordringer med, hvordan vi opbygger distributionen fremadrettet i Europa, siger Henrik Clausen til Ritzau Finans.

B&O har 284 butikker i Europa, 14 i Nordamerika, 31 i Kina og 81 i resten af verden.

Den samlede omsætning sidste år var fordelt med omkring halvdelen i Europas 284 butikker, mens de resterende 126 butikker stod for den anden halvdel.

B&O venter en vækst i omsætningen på mere end ti procent i regnskabsåret 2018/2019.

Koncernens omsætning var på 3.285 millioner kroner. 

/ritzau/