Blogger-regler skærpes for at sikre forbrugerne

Det skal være endnu tydeligere, når bloggere på hjemmesider og de sociale medier skriver om og anmelder produkter sponsoreret af virksomheder.

Foto: Hans Olav Sandal, TV MIDTVEST

Det skal være endnu tydeligere når bloggere på hjemmesider og de sociale medier skriver om og anmelder produkter, som de får penge for af virksomhederne.

- Hvis der er publikum til noget, så kommer markedsføringsfolkene og banker på døren. Så er der nogle virksomheder, der gerne vil betale for at få deres produkter placeret. Og det blomstrer rigtig meget indenfor blogger-universet lige nu, fortæller Thomas Bigum, der er oplægsholder hos Bigum&Co.

Derfor bliver reglerne for bloggere nu skærpet. Fremover skal alle bloggere tydeligt gøre opmærksom på, hvis de har fået et produkt gratis eller bliver betalt for at skrive om det.

Og det synes Pernille Riis Frederiksen fra Holstebro, der har over 60.000 følgere på Instagram, blog og Facebook, er tiltrængt.

- Fordi det jo netop for bloggere er et arbejde, og hvis man er blevet betalt penge for det, så skal det være muligt læseren at vurdere, om det er noget, de har lyst til at læse. Så derfor skriver jeg det altid øverst i indlægget, hvis det er sponsoreret, fortæller hun.

Samarbejer med virksomheder

Pernille Frederiksen - også kendt som Krea Pernille - er vant til at vise sit hjem frem for offentligheden.

Hun samarbejder og modtager betaling fra en række virksomheder. Senest har hun lavet en konkurrence med en lokal producent af biopejse.

Med et stigende antal bloggere, der ligesom Pernille bliver betalt af virksomheder for at skrive om deres produkter, er reglerne for skjult markedsføring netop blevet skærpet.

Alle folketingspartier på nær Enhedslisten og Alternativet står bag de nye stramninger i markedsføringsloven.

De indskærpede regler for bloggere træder først endeligt i kraft 1. juli. 

02:54 Luk video