Black Friday skader ikke julesalget

Boykot Black Friday: Sådan lød budskabet fra flere butikker. De frygtede, at det dagen ville udsulte julehandelen. Så galt gik det ikke.

Black Friday

Det amerikanske udsalgsfænomen Black Friday sidste fredag i november slog i år ny rekord. Mange butikker frygtede, at den sorte fredag ville udsulte julesalget, inden det reelt gik i gang. Den frygt blev bekræftet langt ind i julemåneden.

- De første uger af december synes vi, vi manglede lidt af omsætningen, men den sidste uge op til jul har reddet meget. I vores butik (i Nørreport Centeret i Holstebro red.) holder vi vores tal, men nede i gågaden er vi en lille smule bagefter, siger Per Svendsen, der er indehaver af Skokjær i Nørreport Centeret og gågaden i Holstebro.

Ifølge Nets har julesaget i år dog slået rekord på trods af Black Friday. Alligevel er Per Svendsen ikke begejstret for udsalgsdagen, som han mener årsagen til udsvingene i salget i hans butik.

- Black Friday var helt fantastik, men det kostede omsætning både før og efter, siger han.

Går ud over servicen

Det er ikke kun butiksejerne, der taber, når priserne styrtdykker en enkelt dag. De trofaste kunder resten af året bliver også snydt, mener Per Svendsen.

- Jeg synes ikke, det er troværdigt at sælge for eksempel en fin Loyd støvle, der normalt koster 1800 til 1200 på Black Friday, siger han.

I tøjbutikken Mr. i Holstebro mener de også at Black Friday er skidt for kunderne.

- Vi havde travlt på Black Friday, og vi synes også selv, vi havde for travlt til at yde den gode service, vi gerne vil overfor kunderne, siger Bjarne Jeppesen, der er medindehaver af Mr. i Holstebro.

Udslag før jul ikke nyt

Er man ked af den udvikling, påpeger Nordea, at slagtilbud kort før julemåneden er et meget ældre fænomen end Black Friday.

- Ser vi nogle år tilbage, så var det helt almindeligt, at rigtig mange forretninger og kæder reklamerede med, at hvis du køber dine julegaver inden en bestemt dag, så får du 10 eller 15 procent i rabat, siger Ann Lehmann, der er forbruger økonom i Nordea.

Der er da også butikker, der elsker udsalgs-suset sidste fredag i november for eksempel i computerspilbutikken Gamestop i Holstebro. 

- Det her forbrugerelement, der bare går helt amok, passer bare godt til den amerikanske mentalitet og vores butik, som er fra USA, siger Jeppe Gottlieb, der er indehaver af Gamestop.

Hos Skokjær, er Per Svendsen allerede i gang med at forberede sig til, at det går løs næste år. Og her skal leverandørerne være med til at dække tabet for Black Friday.

- De skal være med til at hjælpe ved at sælge deres varer til gode priser, siger han.

Nordea konstaterer i en undersøgelse, at 10 procent af danskerne i år købte julegaver på Black Friday. Næste år er Black Friday den 24. november. 

2:13
Boykot Black Friday: Sådan lød budskabet fra flere handlende. De frygtede, at det dagen ville udsulte julehandelen. Så galt gik det ikke.