Rektor stolt af lav fraværsprocent: Bjerringbro Gymnasium blandt de bedste i landet

Bjerringbro Gymnasium har næstlaveste fraværsprocent blandt landets gymnasie- og HF-uddannelser. Det gør rektor stolt, men fokus er ikke på tallet.

Fraværsgennemsnittet på landsplan er for skoleåret 2017/2018 9,1 procent for gymnasie- og HF-uddannelser.
Fraværsgennemsnittet på landsplan er for skoleåret 2017/2018 9,1 procent for gymnasie- og HF-uddannelser.
Foto: Kristian Sæderup / Ritzau Scanpix

Undervisningsministeriet har offentliggjort fraværstal for landets gymnasie- og HF-uddannelser for skoleåret 2017/2018, og her klarer flere af de midt- og vestjyske uddannelsessteder sig til topkarakter.

Et af de steder er Bjerringbro Gymnasium, der har landets næstlaveste fraværsprocent med 6,1. Det er tre procentpoint under landsgennemsnittet på 9,1 procent.

Det flotte resultat er noget, rektor på Bjerringbro Gymnasium, Dorte Gade, er stolt af.

- Det er jeg selvfølgelig glad for. Jeg kendte godt selve tallet, så jeg vidste godt, at det så fint ud, siger hun.

Menneskerne bag tallene tæller

Selv om Dorte Gade er stolt af Bjerringbro Gymnasiums placering på listen, så vil hun ikke bruge det som motivation til at komme helt til tops på listen.

Det er nemlig noget helt andet, der er Dorte Gades hovedfokus, når det kommer til emnet.

- Jeg har det sådan, at det ikke er tallet i sig selv, men det er mennesket bag ved tallet, der tæller. Vi går meget godt op i den enkelte elev og har nærvær i forhold til det. Derfor har vi rigtig mange elever, der næsten ikke har noget fravær. Der er nogle, der ligger på en procent eller nul procent, siger Dorte Gade.

Eleverne skal være en del af noget større

Opskriften på en lav fraværsprocent kan være forskellige fra gymnasie til gymnasie og fra landsdel til landsdel.

Derfor er der ikke ét specifikt punkt, hvor Dorte Gade kan sige, at her kan man sætte ind, hvis fraværsprocenten er høj. Men hun har et forslag, som indtil videre er lykkedes hos Bjerringbro Gymnasium.

- Jeg tror, det betyder meget for unge mennesker at have nærhed og fællesskab – uden at det bliver omklamrende. Vores elever har frihed til at være sig selv, men det er vigtigt, at de føler den her mulighed for at være en del af noget større – et samvær.