Bestseller har bukserne på i Kina

Det går forrygende for tøjfirmaet Bestsellers afdeling i Kina. Brande-virksomhedens kinesiske afdeling har ifølge en regnskabsanalyse omsat for 3,5 mia. kr. i 2008.

Populariten stiger for tøjmærker som Jack&Jones, Vero Moda og Only i Kina. Firmaet bag, Bestseller, har trodset finanskrisen og åbnet 300 nye kinesiske butikker i 2009. Dermed kan der nu købes Bestseller-produkter 2900 steder i Kina.

Og milliarderne ruller ind på kontoen. Omsætningen er vurderet til 3,5. mia kr. i 2008. Det gav et overskud på 1,2 mia. kr. efter skat, oplyser analysefirmaet Dun & Bradstreet til epn.dk

Bestseller Fashion Group China, som firmaet hedder, har eksisteret siden 1996. Det er stiftet af Dan Friis og Allan Warburg med økonomisk hjælp fra den danske stifter Troels Holch Povlsen. Ingen af direktørerne har villet bekræfte det resultat, analysefirmaet er kommet frem til. Men at det har været godt at drive firma i kina, er ingen hemmelighed:

- Vi er en industri med mange små virksomheder, hvor det har været muligt at komme frem med en europæisk mode og livsstil, siger medstifter af Bestseller China, Dan Friis, til TV/MIDT-VEST.

Hør Dan Friis forklarer, hvor meget 300 nye butikker betyder, og hvorfor kineserne er vilde med Bestsellers produkter