Banker taber millioner på IT-svindel: Sådan beskytter du dig selv

Databedrageri mod private bankkunder kostede sidste år Salling Bank en kvart million kroner, men du kan gøre meget for at beskytte dig selv mod svindel.

Phishing er en form for svindel, hvor bagmændene prøver at narre dig til at give dem fortrolige oplysninger - ofte over nettet.
Phishing er en form for svindel, hvor bagmændene prøver at narre dig til at give dem fortrolige oplysninger - ofte over nettet.
Foto: Scanpix / Kacper Pempel

En mail, en SMS eller et telefonopkald. Mere skal der ikke til, før en dygtig svindler kan få adgang til dine private oplysninger og dermed dine penge.

Den form for digital snyderi kaldes phishing, og det lykkes stadigt oftere for svindlere at få adgang til bankkunders private oplysninger. Det mærker de blandt andet hos Salling Bank.

- Vi ser det typisk ved, at folk modtager mails, som er svindel. I de mails kan det fremstå som om, de kommer fra skat, eller de kan komme fra Nets eller andre officielle steder og tilsyneladende se troværdige ud, siger direktør i Salling Bank, Peter Vinther Christensen.

Hvert år må danske banker betale millioner af kroner i erstatning til kunder, der er blevet franarret penge på deres bankkonto. 

- Vi bruger mange ressourcer på det her problem. For vores vedkommende har det kostet os 250.000 kroner alene sidste år, siger Peter Vinther Christensen.

Svindel bliver ikke anmeldt

Midt- og Vestjyllands Politi modtog sidste år 1.170 anmeldelser om databedrageri, men selv om tallet kan virke højt, så viser det langt fra det fulde omfang af de IT-kriminelles aktiviteter.

- De fleste anmelder ikke forsøg til os. De anmelder kun de fuldbyrdede forhold, hvor der er blevet franarret penge, og alle de forsøg vi støder på i dagligdagen, anmelder vi jo typisk ikke. Mængden er blevet så stor, at vi bare har accepteret, at det er noget, der sker, og derfor anmelder vi det ikke, siger Jørgen Lauritsen, politikommisær hos Midt- og Vestjyllands Politi.

Jagten bliver mere intens

Politiet ser gerne flere anmeldelser fra private, og lover en optrapning af jagten på svindlerne.

- Man har truffet en beslutning på landsplan om, at området her skal centraliseres. Det gør sagsbehandlingen mere rationel, og det giver os bedre muligheder for at kæde de enkelte sager sammen - også på et tidligere tidspunkt end vi kan nu, siger Jørgen Lauritsen.

I Salling Bank fortsætter kampen mod de IT-kriminelle med en appel til kunderne.

- Lad være med at give dine kortoplysninger væk. Hverken over telefon eller i mail. Det er det eneste sikre, siger direktør i Salling Bank, Peter Vinther Christensen