Bang & Olufsen ramt af hård tilbagegang

Bang & Olufsen må se salget dykke med 24-26 procent i Europa og USA. Topchefen er utilfreds.

Salget hos B&O faldt samlet med 18 procent i tredje kvartal af 2018. Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix

Et markant fald i salget i Europa og Nordamerika trykkede resultaterne hos Struer-virksomheden Bang & Olufsen i tredje kvartal, som selskabet selv betegner som utilfredsstillende.

Salget faldt samlet med 18 procent i tredje kvartal til 710 millioner kroner. Det dækker over et dyk på 26 procent i Europa og 24 procent. I Asien er faldet begrænset til fem procent. Det viser regnskabet fra Bang & Olufsen, der er kendt for tv, lydanlæg, højttalere og høretelefoner,

Store udfordringer

Allerede i sidste uge kom Bang & Olufsen med foreløbige regnskabstal og nedjusterede forventningerne. Hovedtallene er de samme i torsdagens regnskab, hvor der dog er givet yderligere detaljer om resultaterne.

- Det var et udfordrende tredje kvartal, der resulterede i et fald i omsætningen på 18 procent, siger topchef Henrik Clausen i en kommentar til regnskabet.

Læs også Bang & Olufsen-aktien falder med over 20 procent

- Den igangværende transformation af vores salgs- og distributionsnetværk og en lavere end forventet omsætning fra Staged-kategorien (tv, red.) var de væsentligste faktorer, der bidrog til tilbagegangen, siger han.

Selv om salget er gået tilbage, kan B&O dog mønstre et overskud på 15 millioner kroner. Det er et fald fra 26 millioner kroner året før.

Forventningerne til salget blev i sidste uge nedjusteret. B&O venter nu, at salget vil falde ti procent i år sammenlignet med året før. Ved indgangen til året havde selskabet spået en fremgang på ti procent, men den prognose er blevet skåret to gange.

09:34

FAST ARBEJDE fra 29. marts 2019: Ved Bang & Olufsen i Herning leverer de vestjysk kvalitetsudstyr til både små og helt store kunder:

Luk video