Banedanmark: Uheld var traktorførers ansvar

Det var traktorførerens ansvar, da et tog kolliderede med en traktor lørdag formiddag, lyder det fra Banedanmark.

Toget ramte baghjulet på gyllevognen, som er banket skæv og ikke kommer ikke ud at køre igen.

1 af 4

Togkoalitionen med et Arriva-tog og en traktor lørdag formiddag ved Snedsted skete på det, der bliver betegnet som en usikker overkørsel. Det vil sige, at der ikke er noget sikringsanlæg.

Ved overkørslen er der en ubetinget vigepligtstavle for krydsende vejtrafik, hvor der står ”se efter tog”. Det er derfor føreren af traktoren, der bærer ansvaret.

Det forklarer Mads Thostrup, der er sektionschef for den tekniske drift i Banedanmark.

- Vi har haft de her overkørsler i mange år, og vi efterseer dem for udsigtsforhold op til tre gange om året. Desuden er vi ude at skære bevoksning minimum én gang om året. Der er meget klare regler for, hvordan udsigten skal være fra alle sider, både for den kørende trafik og for lokoføreren, forklarer Mads Thostrup.

For to år siden begyndte Banedanmarks arbejde med at sikre de farlige overkørsler på Thybanen. På landsplan har arbejdet stået på siden 2009 med en årlig bevilling på 30 mio. kr.

- På Thybanen nedlægger vi en række overkørsler samtidig med, at vi er i gang med at opgradere andre overkørsler med sikringsanlæg, siger Mads Thostrup.

På Thybanen forventer han, at de er færdige med arbejdet ved udgangen af 2016.

- Det tager lang tid at lave det her arbejde, fordi vi skal omlægge trafik, inddrage arealer, som tilhører private borgere, og så er der nogle juridiske grundsætninger, vi skal følge, siger Mads Thostrup.