Anbragte børn får lektiehjælp: Jeg havde aldrig troet, jeg ville få 12
En eftermiddag om ugen med en mentor skal hjælpe anbragte børn med at hæve deres faglige niveau.
For anbragte børn kan det være svært at følge med i skolen. Et problem, foreningen Lær for Livet forsøger at komme til livs med en mentorordning.
Ordningen har 13-årige Nanna Bjerrum Hansen fra Tarm nydt godt af.
- Jeg havde aldrig troet at jeg ville få 12 i skriftlig eng eller 7 i matematik og dansk for tre år siden, siger hun.
For tre år siden fik blev hun tilknyttet mentorordningen, og siden da har hun tilbragt en eftermiddag om ugen med Karen Marie Ross-Hansen.
Her har hun fået hjælp til sine lektier i rolige omgivelser.
- Det er jo en anden pige i dag end for tre år siden. Hun har lært en hel masse i den tid, der er gået, siger hun Karen Marie Ross-Hansen.
Kræver tid og lyst
Karen Marie Ross-Hansen er pensioneret, og bruger gerne nogle frivillige timer som mentor. Og mere skal der faktisk ikke til.
- Du skal have hjertet på det rette sted, og så skal du have tiden og lysten til at gøre en forskel for et anbragt, lyder det fra Illa Westrup Stephensen, der er direktør i Lær for Livet.
Selvom det umiddelbart ikke er mange krav, mangler de lige nu mentorer i hele landet.
På landsplan mangler de 100, og i vores landsdel mangler de otte.
Kommunen er positive
Udover, at det gør en forskel for det enkelte barn, er det også til hjælp for kommunen.
Det er egentlig dem, der har ansvaret for at løfte fagligheden hos de anbragte børn, men de anerkender, at den frivillige indsats er meget vædifuld.
- Det her med at der sidder en overfor mig, der helt frivilligt vil komme og være der sammen med mig, og ikke skal have kroner for det, det, tror jeg, betyder rigtig meget, siger Bjarne Svendsen (V), som er næstformand i Børne- og Familieudvalget i Ringkøbing Skjern Kommune.
Og mentorordningen har også betydet meget for Nanna Bjerrum Hansen. Det afspejler sig ikke kun i hendes karakterblad.
- Jeg er ikke så god til øjenkontakt og sådan noget. men det har hjulpet mig rigtig meget at være med i Lær for Livet.
Den positive fremgang stopper ikke her. Ifølge planen skal Nanna Bjerrum Hansen og Karen Marie Ross-Hansen blive ved med at ses en eftermiddag om ugen i de næste tre år.