Akuthelikopter skal kunne lande flere steder

Til sommer skal piloterne til landets tre akuthelikoptere uddannes i at lande andre steder om natten end de blot 150 steder på landsplan, der har været godkendt til det. Det skal redde liv.

Akuthelikoptere får snart mulighed for at lande i private haver om natten. I hvert fald hvis haven er fri for højspændingsledninger og trætoppe, der er svære at se i mørke.

Til sommer skal piloterne til landets tre akuthelikoptere nemlig lære at lande andre steder om natten end de blot 150 steder på landsplan, der har været godkendt til det. Det skriver DR Midt og Vest i dag.

- Det er for at redde liv og for at give patienterne de bedste muligheder for at komme sig over de sygdomme, de nu får, forklarer Troels Martin Hansen, der er ledende overlæge for akuthelikopter-ordningen til DR Midt & Vest.

Ventede 34 minutter på hjælp

At helikopterne kommer tæt på kan især være livsvigtigt, hvis patienten er ramt af en blodprop i hjertet eller i hjernen.

Tidligere på måneden fortalte TV MIDTVEST historien om en 66-årig kvinde fra Boddum i Thy, der måtte vente 34 minutter på en ambulance efter en hjerneblødning. En hjerneblødning hun døde af.

De pårørende var efterfølgende meget utrygge ved den lange responstid, der skyldtes, at alle ambulancer var optaget, hvorfor der skulle rekvireres en ambulance fra Holstebro, og fordi lægehelikopteren ikke kunne lande i mørket nær familiens hjem.

Sagen fik efterfølgende socialdemokraten Simon Kollerup til at gå ind i sagen og kræve, at det blev undersøgt, om der kunne laves en ordning, så lægehelikopteren også kan lande om natten udenfor de indrettede landingspladser.

Og nu ser det altså ud til, at der er en løsning på vej.