Afgifter forhindrer transportfirma i at skifte til biogas

Transport er en af de helt store klimasyndere, men høje afgifter gør det svært at køre på det mere klimavenlige biogas.

Torben Jørgensen, direktør i Xpressen, råder over en stor vognpark med varevogne og lastbiler, der kan læsse fra de helt små pakker op til 33 paller. Foto: Richard Gaarn Svendsen, TV MIDTVEST

Torben Jørgensen fra Herning har 130 varevogne og lastbiler, som hver kører over 120.000 kilometer om året på diesel.

Vi er klar over, at vi udleder en masse CO2, og at det selvfølgelig ikke er godt.

Torben Jørgensen, direktør, Xpressen

Han vil gerne skifte dem til at køre på det langt mere miljøvenlig biogas, men prisen er en udfordring.

- Vi er klar over, at vi udleder en masse CO2, og at det selvfølgelig ikke er godt. Kan man se, at det vil være det samme over tre år og måske også lidt dyrere, så var det heller ikke noget problem, men med niveauet i øjeblikket hænger det ikke sammen, siger Torben Jørgensen, direktør i Xpressen.

Lavere afgifter er lig med grøn omstilling

Transport er en af de helt store klimasyndere. Hvert år sender hver eneste dansker i gennemsnit cirka 3,4 ton CO2 ud i luften - alene fra de motorer, der bruges ved transport fra et sted til et andet. 

Skive kommune er en af de få som har investeret i gasbiler og busser. I erhvervsparken Greenlab bygger de et stort biogasanlæg og håber at klimadebat efter valget bliver til klimahandling.

Læs også Herning-firma har stor succes med fremtidens brændstof

- Udviklingen er afgiftsbestemt, og der er ingen tvivl om, at hvis vi skal noget med det her, så skal vi have set på de afgifter, siger Arne Bisgaard, bestyrelsesformand hos Greenlab Biogas.

Danmarks største gasdistributør har også forsøgt at råbe politikerne op for at sætte skub i den grønne omstilling. 

- Naturgassen skal fases ud, og der vil vi gerne med den infrastruktur, vi har, og de store investeringer, der er foretaget i hele det danske gasnet, så kan vi bruge den til at transportere andre gasser, altså grønne gasser, siger Henrik Brask Pedersen, forretningsudvikler i HMN Gasnet.

Xpressens 130 varevogne og lastbiler kører hver over 120.000 kilometer om året på diesel. Foto: Richard Gaarn Svendsen, TV MIDTVEST

Måske hjælp efter valget

Politikerne har diskuteret afgifterne på biogas, men indtil videre har der ikke været flertal for at hjælpe den grønne omstilling på vej i transportbranchen.

- Der er mange i folketinget om det her, og vi skal jo samle kræfterne omkring det her mål, og nu kan jeg mærke, at jorden er ved at være gødet. Efter valgtet tror jeg, at vi er en bred kreds af politikere er enige om, at vi skal videre med at gøre den tunge transport grøn, siger Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører for Venstre.

Læs også DF om grøn togtur: - Det er hyklerisk

- Spørgsmålet er, om man også er villig til at hæve skatten nogle andre steder for at finansiere, at skatten på klimavenlige biler og lastbiler bliver biligere. Det håber jeg, vi kan blive enige om efter valget. Der er i hvert fald mange, der siger, at de vil gøre noget, siger Andreas Steenberg, skatteordfører for Radikale Venstre.

29 procent af Danmarks samlede CO2-udledning kommer i dag fra biler, busser og lastbiler.

I Danmark kører omkring en procent af busser og lastbiler på biogas. I Sverige er andelen 20 procent.

Se indslaget om den grønne omstilling i transportbranchen her.

Luk video