Ærgrelse over Togfonden

To lokale borgmestre havde håbet på bedre lokalt jernbanenet, men det bliver alligevel ikke til noget.

Togpassagerer i Struer får hverken kortere til Herning, Aarhus eller København, da strækningen mellem Struer og Vejle alligevel ikke bliver elektrificeret, som Togfonden ellers lagde op til. Da fonden blev præsenteret var mange midt- og vestjyske borgmestre ellers begejstrede. Det var især de kortere rejsetider, som henholdsvis Lars Krarup og Mads Jakobsen, bormestre i henholdsvis Herning og Struer Kommune, glædede sig over.

Pengene, der skulle have finansieret Togfonden skulle komme fra nordsøolien, men efter at oliepriserne er faldet, har regeringen skåret 21 af de 28 milliarder væk, som var tiltænkt fonden.

Derfor har tonen fået en anden lyd fra de to borgmestre.

- Det er vi selvfølgelig ærgerlige over, fordi det var noget af det, vi så frem til. Hvis vi skal binde hele Danmark sammen, er det jo vigtigt, at vi har et velfungerende jernbanenet, og derfor er det ærgerligt, at en elektrificering ved Stuer ser ud til at være pillet ud på nuværende tidspunkt, siger Mads Jakobsen(V), borgmester i Struer Kommune.

- Det projekt, som lød godt dengang, har vist sig at være et fatamorgana, desværre. For indholdet havde ellers været værd at gå efter for vores landsdel, hvis det havde været realistisk, siger Lars Krarup(V), borgmester i Herning Kommune.

Togfonden lagde op til, at elektrificeringen mellem Struer og Vejle skulle være sket senest i 2026.