Ærgerlige vognmænd: Ulovlig kørsel skader branchen

To vognmænd fra Thy tager nu skarpt afstand fra den mangel på hviletid, TV MIDTVEST har dokumenteret denne uge.

03:01

To vognmænd i Thy mener, at afsløringer af brud på arbejdstidregler skader hele branchens renomé, Video: Anders Davidsen

De seneste dage har TV MIDTVEST vist, hvordan chauffører fra firmaet KM Logistik i Hanstholm kører over 40 timer uden at holde mere end et fire timers hvil. Men Arbejdstilsynet, som burde kontrollere chaufførerne, fører ingen tilsyn, og derfor kan vognmændene uden risiko fortsætte med at bryde reglerne. Nu siger flere vognmænd fra over for dem, der udnytter den manglende kontrol.

- Det er jo ikke små sæbekassebiler, man kører rundt i. Det er store vogntog. Hvis der sker noget, så sker der noget, siger Niels Jeppesen, direktør i transportvirksomheden BetteGris i Hundborg.

Niels Christensen, som er direktør i vognmandsfirmaet N.C. Christensen & Sønner i Hurup Thy, er enig.

- Nu er der heldigvis ikke sket noget. Men havde der været en dødsulykke inde over, så havde det været en katastrofe, understreger han.

Alle skal overholde reglerne

De to vognmænds opråb kommer, efter TV MIDTVEST siden mandag har afsløret, hvordan flere lastbilchauffører kører mange flere timer, end de må.

Chaufførerne kører ikke efter de almindelige køre-/hviletidsregler, men kører det, der hedder "Undtaget kørsel". Når man gør det, så er hovedreglen, at chaufførerne skal ha' en lang pause på 11 timer i døgnet.

Der er bare reelt ingen kontrol af, om reglerne bliver overholdt og det vil de to vognmænd nu have stoppet.

- Jeg føler lidt, vi andre vi er lidt til grin. Vi har nogle krav vi skal overholde, hver dag. Og de andre, de skal også overholde deres, mener Niels Jeppesen og fortsætter.

- Jeg kan godt forstå danskerne spørger: Er det virkelig sådan, det er i branchen.

Niels Christensen er enig. Og det er grunden til, at han nu vælger at stå frem med sin kritik.

- Den menige dansker kan ikke se forskel på, om du kører out eller ikke out ("undtaget kørsel", red.) Vores chauffører er kede af at blive sat i bås, fortæller han.

Brancheorganisationen skal nok komme på banen

Det er ikke lykkedes TV MIDTVEST at få et interview med brancheorganisationen for danske vognmænd, DTL.

Lederen af KM Logistik, Jens H. Petersen, er medlem af bestyrelsen hos DTL, og det er også bemærket lokalt:

- Jeg kender Jens.  Det her må være en enlig svale, som han og virksomheden får rettet op på hurtigst muligt. Det arbejde, han gør i DTL, kan der ikke sættes en finger på, siger Niels Christensen fra N.C. Christensen & Sønner. Han erkender, at afsløringen kommer som en overraskelse.

Men DTL skal nok komme på banen, mener Niels Jeppesen fra BetteGris.

- Jeg tror, de vil vente, til støvet har lagt sig. Og så tror jeg da alle sammen kan se, at det her er ikke i orden, fastslår han.

Men han forstår godt, hvorfor det har været svært at få udtalelser fra branchen.

- Man er bange for at få nogle fjender. Jeg håber ikke, jeg får fjender på grund af det her. 

13:04

En chauffør bryder loven og kører 59 timer i træk uden ordentlig søvn. Hvordan kan det ske?

Luk video

Hvorfor er der regler om hviletid?

Først og fremmest er der trafiksikkerheden. Der kan ske alvorlige ulykker, hvis chaufføren falder i søvn bag rattet, eller hvis han reagerer langsomt på grund af træthed. Reglerne skal desuden sikre chaufførens arbejdsmiljø og sikre lige konkurrencehensyn i branchen, så to vognmandsvirksomheder kan konkurrere om de samme opgaver uden at gøre det ved at forringe forholdene for chaufførerne.
 
Hvilke regler gælder?
Transporter med industrifisk er undtaget fra de almindelige regler om køre-/hviletid. Det kaldes ”undtaget kørsel”. Men det betyder ikke, at chaufførerne er undtaget for hvil. De skal følge ”Arbejdstidsdirektivet” og ”Bekendtgørelse om hviletid og fridøgn”. Her står, at chaufførerne skal have 11 timers samlet hvile i løbet af et døgn. Det er ikke nok, at mindre pauser, ventetid eller for eksempel færgeture til sammen giver 11 timer på et døgn.
 
Hvordan tolker KM Logistik reglerne?
KM Logistik mener, at transporter af industrifisk er undtaget for reglerne om 11 timers hvile, fordi fiskene er letfordærvelige og skal frem så hurtigt som muligt. Det modsiges dog af fagpersoner i både 3F og i Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik, der siger, at der ikke er givet dispensation til kørsel med fisk.

 

Ved du noget?

Vi vil meget gerne høre fra dig, hvis du ved noget om lastbiltransporter, hvor chaufføren ikke har et langt hvil på 9 til 11 timer hvert døgn.

Du kan kontakte os i fortrolighed. Vi bringer ikke dit navn eller andet, der kan identificere dig, med mindre vi aftaler det efterfølgende. Men vi vil gerne have dit navn og nummer, så vi kan vende tilbage til dig og høre nærmere.

Udfyld formularen herunder eller skriv til journalist Majbrit Bach på maba@tvmidtvest.dk – eller ring til redaktionen på 96 12 12 12.