Kort eller lang? Ændring i de yngstes skoledag vækker både glæde og frustration

Folketingets revision af skolereformen betyder tre lektioner mindre om ugen til de yngste. En beslutning der har fået en blandet modtagelse på skolerne.

To glade elever ved skolestart i Skive. Foto: Svend Vilhelm Mikkelsen, TV MIDTVEST

- Shyh, prøv lige at kigge op på mig. Er der nogen, der ved hvad de her hedder?

Det er første skoledag på M. C. Holms Skole i Nykøbing. De nystartede elever i 0.A kan næsten ikke få skole nok. Det hele er nyt, og de små går til opgaven fyldt med begejstring og engagement.

Vi har haft et stigende læringsudbytte og øget trivslen. For os er den her reform et forstyrende element.

Michael Dahlgaard, skoleleder, M. C. Holms Skole, Nykøbing.

De nye elever kan dog se frem til kortere skoledage. Mens sidste års elever i børnehaveklassen havde timer til klokken 14 hver dag, så kommer skoledagen for børnene i dette års 0.klasser til at slutte en time tidligere - tre dage om ugen. 

Folketinget har vedtaget at forkorte antallet af lektioner i de yngste klasser (0. - 3.klasse) med tre om ugen. Samtidig er det blevet lettere for skolerne at få lov at forkorte dagene for de ældre klassetrin. 

Læs også Første skoledag: Theodor og tusindvis af børn med sommerfugle i maven

På Mors blive den revision af skolereformen mødt med utilfredshed og undren. Ikke kun hos børnene der elsker deres nye tilværelse som skoleelever, men også hos skolelederen.  

- Vi ærgrer os over den her ændring. Her på skolen har vi haft en rigtig god oplevelse med at lave skole på baggrund af den reform, der har været i nogle år, fortæller skoleleder Michael Dahlgaard, M. C. Holms Skole.

Den nye skolereform, der fra starten blev kritiseret for at give børnene for lange skoledage, har på Mors resulteret i flere positive resultater. 

Vi kan understøtte fagligheden, med både en lærer og en pædagog i undervisningen på samme tid. Det oplever vi giver mere kvalitet.

Jacob Holten Olsen, skoleleder, Ådalskolen i Skive. 

- Vi har haft et stigende læringsudbytte og samtidig er trivselskurven gået i den rigtige retning på skolen. Derfor føler vi, at den ændring, der nu kommer i reformen, forstyrer det arbejde, vi har godt gang i, lyder det fra Michael Dahlgaard.

Mens skolerne skal reducere antallet af lektioner i de små klasser med virkning fra det netop startede skoleår, så er det op til den enkelte skole at vurdere, om der også skal være færre lektioner til de ældre årgange. Ønsker skolerne dette, så kan de ansøge om at reducere antallet af ugentlige lektioner. 

Kortere dag giver øget kvalitet

- Det er rigtig dejligt at holde ferie, men det er også godt at komme tilbage i skolen. 

Jacob Holten Olsen byder eleverne velkommen tilbage til Ådalskolen i Skive efter en lang sommerferie. 

Min datter kan allerede mere engelsk end jeg kunne, da jeg var på hendes alder. Jeg tror nok, de skal nå det hele.

Steffen Rettie, forældrer til skolelev, Nykøbing. 

Skolen i Skive fik allerede for to år siden lov til at forsøge sig med kortere skoledage. Noget de har haft gode erfaringer med. 

- Man bliver mere motiveret, når dagen ikke er så lang, siger en elev.

- Jeg har ikke fornemmet, at børnene lærer mindre, fordi de er i skole kortere tid, siger Charlotte Øst Vernø, mor til tre børn på skolen.

Læs også Stigende utilfredshed med lange skoledage

Argumenterne er klare og skarpe fra både elever og undervisere. Desuden giver den kortere skoledag et økonomisk overskud. Et overskud der bruges på at hæve kvaliteten i den tid eleverne er på skolen. 

- Det gør os i stand til at sætte fagligheden i spil med både en lærer og en pædagog i undervisningen på samme tid. Det oplever vi giver mere kvalitet, end hvis vi havde en halv times understøttende undervisning sidst på dagen, forklarer skoleleder på Ådalskolen Jacob Holten Olsen. 

Forældre mindre bekymrede end skolen

Tilbage på skolen i Nykøbing er første skoledag for 0.klasse overstået. En stor dag for både børn og forældre. Børnene er naturligt begejstrede over den nye status som skoleelever. Faktisk så meget, at de gerne så skolen strække sig over weekenden. 

Men det bliver der næppe tale om - tværtimod. Udsigten til færre timer bekymrer skolelederen. Den bekymring er der dog langtfra hos forældrene til de nyslåede skolelever. 

- Vi har lige fået besked om, at de har 2000 skoledage at se frem til de næste 10 år. Jeg tænker, der er god tid til at lære det, de skal nå, lyder det fra Mette Hermansen fra Nykøbing. 

- Min datter kan allerede mere engelsk, end jeg kunne, da jeg var på hendes alder. Jeg tror nok, de skal nå det hele, siger Steffen Rettie. 

Også politisk er der stor ueninghed omkring de kortere skoledage til de mindste elever. I nyhederne på TV MIDTVEST klokken 19.30 er Konservatives Søren Pape Poulsen og Andreas Steenberg fra de Radikale gæster til en debat om skoledagens længde. 

01:56

I går havde tusindvis af børn landsdelen over første skoledag. Vi var med Theodor og hans forældre fra Viborg - på en dag, der var stor for både store og små.

Luk video