90 kilometer på landevejen - rumleriller gør forskellen

På 150 kilometer landevej bliver det nu lovligt at sætte farten op.

Rumlerimmer er forudsætningen for, at man kan hæve hastigheden på flere udvalgte landeveje. Foto: Rasmus Krieger Jensen

Vejdirektoratet begyndte torsdag at lave rumleriller på omfartsvejen ved Sunds. 

Vejen er en af flere udvalgte strækninger, hvor hastigheden bliver hævet fra 80 til 90 kilometer i timen, og på alle disse strækninger spiller rumleriller en altafgørende rolle.

01:42

Rumleriller er det nye sort. Interview med Ivar Sande fra Vejdirektoratet.

Luk video

- I min optik er rumleriller det nye sort, siger afdelingsleder i Vejdirektoratet, Ivar Sande.

Rumleriller larmer og giver mindre rystelser i bilen, når man kører på dem. På den måde advarer rillerne trafikanterne, hvis de er ved at komme ud i rabatten eller over i den forkerte vejbane.

- Vi har fundet ud af at lave dem i en sinus-form, så de giver en god effekt inde i bilen. De ryster meget, men larmer ikke nær så meget som tidligere. Og vi ved ud fra forskningsresultater, at de har en god effekt på trafiksikkerheden, siger Ivar Sande.

Lederen af færdselsafdelingen ved Midt- og Vestjyllands Politi, Henrik Glintborg, er i øvrigt også en stor tilhænger af rumleriller. Han har tidligere vurderet over for TV MIDTVEST, at otte ud af 14 trafikdrab i politikredsen i 2017 kunne være undgået, hvis der havde været rumleriller på strækningen. 

Mere respekt for fornuftig fartgrænse

Omfartsvejen ved Sund er en af flere nye strækninger, hvor det i de kommende år bliver lovligt at køre 90 kilometer i timen. Det gælder i alt 150 kilometer landevej over hele landet, hvoraf de 130 findes i Midt- og Vestjylland.

Ivar Sande fortæller, at Vejdirektoratet har gode erfaringer med at hæve hastigheden fra flere forsøgstrækninger, hvor direktoratet har evalueret erfaringerne sammen med politiet.

Læs også Nu må man snart køre 90 på udvalgte landeveje

- Hvordan har I fundet de strækninger, der nu er blevet udvalgt?

- Vi har blandt andet kigget på kvaliteten af vejen. Ikke så meget hvor hurtigt man kører i forvejen, men hvor god den er, og hvordan vi med nogle forholdsvis nemme tiltag kan gøre den mere sikker, så det ikke vil medføre flere uheld, når folk kører hurtigere, siger Ivan Sande.

Vejdirektoratet vurderer, at der i forvejen er en del bilister, der kører 90 kilometer i timen på omfartsvejen ved Sunds. Spørgsmålet er så, om de ikke bare vil køre 100 kilometer i timen, når det bliver lovligt at køre 90.

Nej, mener transportminister Ole Birk Olesen (LA).

- Jeg tror, at der er en større accept af en hastighedsgrænse, som man oplever som forståelig og rimelig end ved en hastighedsgrænse, som man opfatter som ulogisk og dårlig. Det at man nu har en hastighedsgrænse, som folk synes er fornuftig, betyder også, at flere vil overholde hastighedsgrænsen, siger han.

Ministeren vil i øvrigt ikke udelukke, at der med tiden kommer flere strækninger, hvor det bliver lovligt at køre 90 kilometer i timen.

Læs også Kristian Pihl: Rumleriller er en god idé

Transportminister Ole Birk Olesen besøgte torsdag arbejdet ved Sunds. Foto: Rasmus Krieger Jensen

Her bliver farten sat op

Omfartsvej ved Sunds(km 6.100 – 10.500)
Skjern – Varde v. Lyne (km 35.500 – 44.000)
Korskro – Grindsted v. Årre (km 16.200 – 21.200)
Ølholm – Viborg (v. Nr. Snede) Km 31.100 – 39.800
Ølholm – Viborg (v. Engesvang) Km 54.400 – 62.100
Herning – Varde (v. Kibæk) Km 2.100 – 11.350
Aarhus – Viborg (km 38.225 – 48.000)
Viborg – Sønderup (km 2.850 – 20.450)
Holstebro – Oddesund (km 3.450 – 12.950)
Thisted – Vildsund (km 3.750 – 10.400 & km 22.100 – 23.500)
Thisted – Fjerritslev (km 14.000 – 41.550)
Viborg – Herning (km 6.100 – 22.200)
Viborg – Skive (km 5.100 – 7.500)
Bouet – Aabybro (v. Vadum) Km 6.000 – 8.000
Slagelse Omfartsvej (km 31.700 – 40.100)
Hillerød-Frederikssund (km 9.600 – 15.000)
Omfartsvej Nykøbing Falster (km 1.100 – 6.600)  

Kilde: Vejdirektoratet 

 

03:06 Luk video