3,5 millioner til lærer- og pædagoguddannelse

Viborg Kommune og The Animation Workshop/VIA UC har modtaget 3,5 mio. kroner til et treårigt udviklingsforløb for kommunens lærere og pædagoger.

140926_anima.jpg

Skoleeleverne i Viborg Kommune skal i fremtiden lære gennem animation. A.P Møller Fonden har netop doneret 3,5 millioner kroner til kommunen, som er øremærket formålet. Det skriver Viborg Kommune i en pressemeddelelse.

- Eleverne skal i højere grad udtrykke sig gennem lyd, billede og bevægelse. Elevernes produktioner er for eksempel små film, som forklarer fotosyntesen i naturfag eller lydfortællinger om livet i 1800-tallet i historietimerne, forklarer koordinator og uddannelsesudvikler på Center for Animationspædagogik, Sia Søndergaard.

De kommende tre år vil alle skoler i Viborg Kommune få mulighed for at lære, hvordan man underviser gennem produktion. Det kaldes i fagkredse også for "Animated Learning".

Resultater viser, at flere elever på den måde forstår problemstillinger og kan omsætte dem til løsninger. Og flere elever bliver udfordret på deres faglige niveau - uanset hvilket niveau de skal blive dygtigere på.

Alle får tilbuddet

Blandt landets kommuner er det enestående, at skolerne i en hel kommune får tilbud om Animated Learning, så man kan blive dygtigere med de nye redskaber i fællesskab. Det glæder formand for Børne- og Ungdomsudvalget, Claus Clausen:

- Det er en stor glæde, at vi nu kan tilføje yderligere en indsats, der gør vores lærere og pædagogiske personale endnu dygtigere både faglig som pædagogisk. Samtidig er det spændende, at det sker i et partnerskab mellem Viborg Kommune og The Animation Workshop. Det er helt oplagt i forhold til Viborg Kommunes animationsstrategi,

Projektet bliver sat i gang februar 2015. Tre skoler i Viborg Kommune afprøvede i starten af 2014 "Animated Learning" i tre måneder. Deres erfaringer bliver input til den videre proces, hvor koncept og værktøjer skal skræddersys yderligere til lærere og pædagoger.