100 mio. skal sikre dagligvarekæde på landet

Coop og de selvstændige brugsforeninger investerer nu 100 millioner kroner i moderniseringer af Dagli´Brugser i 130 mindre byer over hele Danmark for at sikre deres fremtid.

Afskaffelsen af lukkeloven har været hård ved de mindre lokale dagligvarebutikker, der kæmper om kunderne mod discountkæderne. Derfor vil Coop og de selvstændige brugsforeninger i løbet af de kommende 15 måneder bruge intet mindre end 100 millioner kroner på at støve Dagli'Brugsen butikkerne af.

- Hvis ikke vi gør noget nu, vil mange byer miste deres sidste butik i løbet af få år, siger kædedirektør Jesper K. Andersen, Dagli´Brugsen og LokalBrugsen.

Håndværkerne er i fuld gang med en gennemgribende renovering af Dagli'Brugsen i Tarm. Den er en af de mange lokalbutikker i midt- og vestjylland, som nu skal shines op.

- Vi tror på, at det kan lykkes for os at vende det der lidt støvede og blakkede ry, vi har haft i DagligBrugsen kæden i flere år. Den vil vi vende nu og vinde kunderne tilbage, siger Lars Petersen, Uddeler for Dagli'Brugsen i Tarm.

Det nye koncept betyder bl.a. nyt logo, ny indretning, større udvalg af lokale fødevarer og mere kundeinddragelse i form af madaftenarrangementer for lokalområdet. Og netop kundeinddragelse og måltidsløsninger er ifølge en ekspert vejen frem.

- Hvis de laver nogle koncepter hvor det er nemt at handle ind til de her retter, og det er nemt at lave, så kan jeg godt se, at de faktisk kan have en god forretning ud af det her, og de kan gå ind og konkurrere med discount-butikkerne på et område, hvor de ikke er særlig stærke, siger Dorte Wimmer, Detailhandelekspert for Retail Institute Scandinavia.

I løbet af de kommende tre måneder åbner 20 moderniserede butikker - heraf ligger en tredjedel i midt- og vestjylland.

- Det skal være mere attraktivt at handle lokalt. Fælles for vores indsats er, at vi tilfører ting, der gør butikken til et lokalt samlingspunkt. Vi har allerede tillægsfunktioner som post, bank og apotek. Nu tager vi skridtet videre, siger Jesper K. Andersen.

På lidt længere sigt vil Dagli´Brugsen også gå i spidsen for at skabe madfællesskaber i de over 300 byer, hvor kæden har sine butikker.

02:41 Luk video