søn, 22/03/2009 - 19:55 — Filip Wallberg
Del

Forbud mod tørklæder?

Den danske regering arbejder på et forbud mod, at dommere bærer markante religiøse symboler. Men forbuddet går ikke vidt nok, mener Jesper Langballe fra Dansk Folkeparti.

I dag må sygeplejersker og læger på Regionshospitalet Viborg gerne bære tørklæder. Står det til Dansk Folkepartis Jesper Langballe, der er valgt i Viborg og medlem af Folketingets udvalg for integrationspolitik, skal det være slut. Offentligt ansatte, der arbejder med borgere, skal ikke have lov til at bære markante religiøse symboler som fx meget store kors og tørklæder.

- Man skal ikke gøre sig selv til et papskilt for at føre sin mening frem, når man er offentligt ansat, siger Jesper Langballe.

TV/MIDT-VEST har via et elektronisk spørgeskema spurgt de ansatte på Regionshospitalet Viborg, om de mener, offentligt ansatte skal have lov til at bære markante religiøse symboler, og de ansatte er meget splittede i spørgsmålet.

45,2 procent mener, at offentligt ansatte ikke skal have lov til at bære markante religiøse symboler, mens 51,1 procent af de ansatte mener, at deres kolleger fortsat skal have lov.

- Det kommer an på sygeplejersken, hvor dygtig hun er, ikke hvordan hun er påklædt, siger læge Jacob Andersen fra Regionshospitalet Viborg.

Emna Ferchichi læser til sygeplejerske på 6. semester, og hun har i ti uger været i praktik på medicinsk modtageafdeling på Regionshospitalet Viborg. Hun er muslim, hun bærer tørklæde, og hun kræver forståelse for sit valg. Hun mener, at Jesper Langballe ikke kender til virkeligheden på et hospital.

- Jeg vil have lov til at bære tørklæde på arbejdet, for jeg oplever ikke, at det skader. Det var andet, hvis man ikke kunne se mit ansigt, så kunne jeg godt forstå, at man følte sig utryg. Men jeg forstår ikke, hvis man føler sig utryg ved mig, siger Emna Ferchichi.

Skal offentligt ansatte fortsat have lov til at bære religiøse symboler? Læs hvad andre mener og skriv din egen holdning under videoen.

tørklæder

nej det skal de ikke , godt nok har vi religions frihed i Danmark, men den gælder vel begge veje. man skal ikke kunne reklamerer på så bastant en måde, at man er muslim, det er en ren provokation, og lige som burkaen bør det forbydes, min religions frihed er krænket hver gang min ret som kristen i mit eget land, bliver trådt under fode. Og det må vel være min ret ikke at skulle konfronteres med andre religioner hver gang jeg er uden for min dør. tor, 26/01/2012 - 14:20 — eva just (ikke efterprøvet) - ulfborg

tørklæde

kan ikke se at der skulle være et stort problem i at bære tørklæde... det vigtigste er at man kan tale Dansk og udfører sit arbejde!

ps.
Henrik Mikkelsen - Dansk Folkeparti er dybt uenig med dig og hilser du ikke din bedste ven...
(Balle halløj) tor, 26/01/2012 - 13:20 — magn Mauritzen (ikke efterprøvet) - kbh S

tørklæde

Der skulle ikke være et stort problem at man har tørklæde på eller ej... bare at personen kan tale dansk og udfører sit arbejde ordenligt.


PS.
Henrik Mikkelsen - Dansk Folkeparti! er fuldstændig uenig med dig og hilser du ikke lige din bedste ven (balle halløj) tor, 26/01/2012 - 13:12 — Hanne Dorthe (ikke efterprøvet) - kbh

tørklæder

Da man jo har religions frihed i Danmark, må det også være den anden vej. Det må være min ret at afvise personer med religiøse dragter, som det er disses ret til at afvise f.eks. mandlige sygeplejersker. Det offentlige rum, det gælder skoler, plejehjem, hospitaler, retter, folketing, skal være totalt uden skelen til religiøse trosretninger, og skal derfor udøve deres job pr. dansk tradition, ingen tørklæder. fre, 04/11/2011 - 20:05 — eva just (ikke efterprøvet) - ulfborg

Tørklæde

Til hvornår skal man holde øjnene lukket?
Kan man slette alt de negative tanker om tørklæde og tænke positiv, menneskelig og virkelig og hvad er så virkeligheden?
Må man være sig selv? Må man være anderledes?
Må man godt lide farven blå, mens andre kan lide farven rød?
Hvorfor skal man pege på nogen, mens man selv kan peges på?
Hvorfor skal man være imod, når man selv ved hvad virkeligheden er?
anbefaler læse
http://alnour313.wordpress.com/2011/01/17/t%C3%B8rklaedet-til-diskussion/ fre, 04/11/2011 - 15:13 — Zahoor Algharawi (ikke efterprøvet) - Kolding

tørklæde!!!

jeg synes virkelig folk ska have lov til at gå med tørklæde. Men er lidt imod på arbejdspladserne hvis de dækker hele ansigtet! Det virker skræmmende! Men vi ska jo ikk alle gå ens klædt- hvis de alligevel vil dække deres ansigter, så gør det med en masse make-up!!!! fre, 12/02/2010 - 13:17 — M.... (ikke efterprøvet) - Black Leather Strap Watch
Jeg er sku lige glad man skal have lov til at bære tørklæde ,

Det skal i bare vide alle sammen !!!!!!! lør, 06/06/2009 - 15:13 — Gæst (ikke efterprøvet) - Frb

Tørklæde

Hvis du vil bære tørklæde så syntes jeg du skal tage tilbage til dit stenalder Land. De skulle skamme sig og komme her og bede om asyl og beskyttelse og så i samme øjeblik vil de være Herre folk og sætte dagsorden.
Kristian Mellergaard Hammel tir, 24/03/2009 - 17:56 — Kristian Mellergaard (ikke efterprøvet) - Hammel

tørklæde

Selvfølgelig skal man ikke bære muslimsk tørklæde på danske sygehuse. Heller ikke andre steder i det offentlige rum. De stakkels patienter på sygehusene er jo fuldstændig hjælpeløse. Tænk, hvis de sagde deres mening. tir, 24/03/2009 - 09:12 — Ellinor Olesen (ikke efterprøvet) - slot machines

Tørklæder

Hej Henrik fra Dansk Folkeparti.
Du skriver at Niels har et dårligt argument, men du beskriver ikke dit??
Nu hvor du så glædeligt skilter med din politiske overbevisning og tilsyneladende forstår Jesper Langballe, vil du så ikke være så venlig at uddybe det punkt i interveiwet som skriger i mine ører? Hvordan kan sygeplejersken på nogen måde være neutral? Hun er et menneske hvis fornemmeste job er at være medmenneskelig og nærværende!
Vi lever i et land der reklamerer med religionsfrihed og ytringsfrihed, men hvor er respekten? Respekten for at ytre sig og respekten for andres tro og deres ret til at udøve denne??

Venlig hilsen Louise Jakobsen tir, 24/03/2009 - 01:15 — Louise Jakobsen (ikke efterprøvet)

Tørklæder

Hej Niels

Det var dog et dårligt argument kunne du ikke finde et der var bedre.
Prøv nu at se programmet og sæt dig ind i hvad Jesper Langballe siger selvom det er gjort kort,han har ret.
Venlig hilsen
Henrik Mikkelsen - Dansk Folkeparti man, 23/03/2009 - 23:57 — Henrik Mikkelsen (ikke efterprøvet) - BnWUFGOXWwwFMxWmmG

Tørklæde

Selvfølgelig skal sygeplejersker ikke bære tørklæder eller andre religiøse tegn, hvis de vil bo og arbejde i Danmark, må de indordne sig efter de danske normer man, 23/03/2009 - 18:37 — Inga Holm (ikke efterprøvet) - Viborg

Tørklæde

Jeg synes at det er mennesket inde under tørklædet som har den virkelige betydning. Ikke om et menneske bærer tørklæde eller ej. En sygeplejerske med tørklæde kan være lige så god fagligt, som enhver anden uden tørklæde. Så lad os give plads til alle, os give dem en chance for at vise hvem de virkelig er. Vi må blive nødt til at bryde med vores fordomme og se tørklæde klædte kvinder fra en hel anden vinkel. man, 23/03/2009 - 16:49 — gulan deveci (ikke efterprøvet) - Århus

Tørklæder

Selvfølgelig skal sygeplejersken have lov til at bære det tørklæde.

Det er noget pænere end de sjuskede frisurer, som nogen optræder med - og som ingen tør protestere imod

Venlig hilsen
Niels Bierring Lauritsen
Pilevænget 4 7850 Stoholm man, 23/03/2009 - 15:55 — Niels Bierring Lauritsen (ikke efterprøvet) - Stoholm
I min mening kommer det ikke an på om man kan se sygeplejerskens hår eller ej. Hendes ansigtsudtryk kan stadig ses med et tørklæde på og derved kan patienten stadig se hvem sygeplejersken er som person. Om hun/han har langt hår der er sat op i en hestehale eller hænger løst(hvilket ikke er tilladt) eller om det er skjult betyder kun noget for folk der af en eller anden grund har noget imod dette. De må så bede om en anden sygeplejerske hvis tørklædet går dem så meget imod. Dette er en ret alle patienter har, også bare hvis kemien mellem sygeplejerske og patient ikke er så god. Når der er så stor mangel på sygeplejersker, kan vi så virkelig tillade os at frasortere dygtige sygeplejersker hvis eneste "fejl" er at de har valgt i henhold til deres kultur at bære tørklæde?
Jeg ville som patient vælge at blive behandlet af en dygtig sygeplejerske, med eller uden tørklæde. man, 23/03/2009 - 12:09 — Elisabeth Iversen (ikke efterprøvet) - Højslev
Behøver patienten et tørklæde for at tænke at sygeplejersken/lægen er muslim? Hvad med hudfarven? Bliver det næste at vi alle skal males den samme farve for ellers sender vi blandede budskaber som nogle kunne misforstå? Og hvad med accenten?
Jeg er dansker, alle mine slægtninge er danske og jeg synes tørklæder er total smarte! Den eneste forskel er at jeg bærer mit om halsen!
Og hvad er det for noget fis at sygeplejersken skal være neutral? Hun er jo et menneske som alle andre. Hun er ikke en robot. Sygeplejersken skal være "farverig" og have personlighed! Der er i forvejen problemer med at patienten ikke kan huske forskel på personalet fordi alle går i hvidt, men lur mig om patienten ikke husker hende den søde sygeplejerske med tørklædet.
En ting mere før jeg slutter. Hvad er mest utrygt: En sygeplejerske som taler flydende dansk med accent og går med tørklæde eller en sygeplejerske som er uddannet i Polen og må have en ekstra sygeplejerske med fordi patienterne ikke forstår hendes gebrokken dansk? man, 23/03/2009 - 11:34 — Louise Jakobsen (ikke efterprøvet) - online slot machines

Tørklæde

Jeg kan godt gå med til at man tillader tørklæder.
Men hvorfor er det så ok at sige nej til at ansætte folk med ring i næse og ører.
Det synes man er i orden fordi det kan virke stødende på nogle.
Hvis nu der kommer en og søger job som kirketjener, og har en tatovering i panden, hvor der står, "Gud eksisterer ikke" må de så sige nej til at ansætte ham?? man, 23/03/2009 - 11:01 — Bent Sørensen (ikke efterprøvet) - Skjern

Tørklæder

Jeg synes ikke at tørklæder hører hjemme i offentlig rum.
Det er skiltning at hvilken religion man tilhører, derfor skal alle arbejdspladser være neutrale.
Hvad den enkelte vil og dyrker hjemme deres eget valg.
Jeg vil have mig fritaget for, at der kommer en med tørklæde, og hjælper mig på sygehuset og andre offeltlige steder.
Sidder der en ved kassen i et suppermarked går jeg til en anden kasse, eller undlader jeg at handle der.
Det skal også forbydes i skolerne.
I svømmehaller er det også et problem, og hygiegnen er ikke ok. da hår og tørklæde ikke bliver vasket. man, 23/03/2009 - 09:45 — Anna marie Brix Poulsen (ikke efterprøvet) - dBICYxHM

tørklæde

Nej, tørklæde på den måde er ikke dansk, så nej tak,har de valgt ar være her i landet, så hverken tørklæde eller "telte" som nogen bærer. søn, 22/03/2009 - 23:03 — GæstKajaLauridsen (ikke efterprøvet) - herning
Alle er velkomne med kommentarer her på tvmidtvest.dk, uanset holdning, så længe kommentarerne bliver skrevet under navn. Så enkelt er det.

Vi kræver, at du skriver dit navn, fordi vi tror, at en debat skal foregå mellem mennesker og ikke fiktive identiteter. Er du i tvivl, så læs reglerne for debat på tvmidtvest.dk:
http://www.tvmidtvest.dk/indhold/regler-for-debat

Skriv endelig kommentarer og deltag i debatten - så længe du skriver dit rigtige navn. :-)

Med venlig hilsen
Filip Wallberg, TV/MIDT-VEST søn, 22/03/2009 - 23:02 — fiwa - Struer
Har fulgt debatten her de sidste par timer og bemærket at indlæg der er for kritiske omgående bliver fjernet af TV Midt-vest hvis der ikke lige er et rigtigt navn på indlægget. Forstå dog at vi er B A N G E for at blive stukket ned hvis vi siger vores oprigtige mening. Ja, så vidt er det kommet her i vores førhen så fredelige land.Hold da op hvor jeg elsker tørklæder. søn, 22/03/2009 - 22:00 — Tommy Rasmussen (ikke efterprøvet) - Karup

Tørklæde

Det burde være en selvfølge, at man som bruger eller patient i det danske sundhedssytem ikke skal konfronteres med lægens eller andet personales religiøse/politiske overbevisning.
Her bør religiøse/politiske manifestationer være bandlyst.
De tørklædebærende hævder at bære dette af religiøse grunde. det må vi tage for pålydende. Men i koranen betegnes kristne som vantro.
Hvordan kan jeg som kristen føle mig tryg ved en læge/sygeplejerske, der ifølge sin tro betragter mig som vantro?
Det kan umuligt være et ligeværdigt forhold.
I det hele taget bør religiøse/politiske manifestationer være bandlyst i offentlige institutioner i Danmark søn, 22/03/2009 - 21:33 — Kirsten FogtGæst (ikke efterprøvet) - Holstebro
Hej Jomfruen,

Din kommentar er blevets skjult, men den bliver synlig igen, hvis du sender dit rigtige navn til fiwa@tvmidtvest.dk, eller skriver det som kommentar her på siden. På tvmidtvest.dk kræver vi, at man skriver under ens rigtige navn. :-)

Med venlig hilsen
Filip Wallberg, TV/MIDT-VEST søn, 22/03/2009 - 21:17 — fiwa - Holstebro

tørklæde

Hovedsagen må være, at man får en god og effektiv behandling under et hospitalsophold. Om lægen, sygeplejersken eller sygehjælperen bærer tørklæde er totalt underordnet, det vigtigste er måden, hvorpå personalet omgås og behandler patienten.
Anna Dinesen søn, 22/03/2009 - 21:04 — Anna Dinesen (ikke efterprøvet) - Struer
Skal en folkekirkepræst så have præstekjolen på altid? Og en Biskop sit messehagel? søn, 22/03/2009 - 20:55 — Kaj Vinther (ikke efterprøvet) - Nykøbing M
Debat er godt, og tak for jeres kommentarer. Men her på tvmidtvest.dk kræver vi, at man skriver under navn. Dvs man skal skrive sit fulde navn og ikke blot "dfgbd fhjfjhfhj" eller "Preben Dansker".

De to indlæg, der er blevet skrevet uden korrekt navn er blevet skjult, men de vil blive synlige igen, hvis personerne sender deres korrekte navn til mig på fiwa@tvmidtvest.dk, eller skriver deres navne som kommentar her på siden.

Debat er godt - men følg vores regler for debat! :-)

Med venlig hilsen
Filip Wallberg, TV/MIDT-VEST søn, 22/03/2009 - 20:46 — fiwa
Man burde ikke bære religiøse symboler i offentlige kontorer og slet ikke på hospitalerne hvor patienter for det meste ikke har overskud til eksempelvis og sige fra. søn, 22/03/2009 - 20:37 — jens tang (ikke efterprøvet) - holstebro

Tørklæde

selvfølgelig skal man ikke bære muslimsk tørklæde på danske sygehuse. søn, 22/03/2009 - 20:14 — Kjeld Hansen (ikke efterprøvet) - Bjerringbro

tørklæde

Jeg syntes ikke at tørklæde hører hjemme her i Danmark.Vi andre går jo heller ikke og skilter med hvad tro vi har !
Dem der er kommet her til landet , må følge vores regler, det skal vi, jo når vi kommer til et muslimsk land. søn, 22/03/2009 - 20:13 — Ebba Ottesen (ikke efterprøvet) - online blackjack

Indsend kommentar


Bemærk, at du skal skrive både fornavn og efternavn! Se regler for debat på tvmidtvest.dk
Du skal skrive dit fulde navn.
Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><img>
  • You may insert videos with [video:URL]

Yderligere information om inddataformater


TV/MIDT-VEST svarer i udgangspunktet ikke på kommentarer på tvmidtvest.dk. Har du kommentarer til TV/MIDT-VEST, så skriv til redaktionen.

TV/MIDT-VEST - SØVEJ 2 - 7500 HOLSTEBRO - TLF. 96 12 12 12 - E-MAIL: REDAKTIONEN@TVMIDTVEST.DK - ALLE RETTIGHEDER FORBEHOLDT