Reklamer udløste bøde på 200.000

EnergiMidt dømt for at sende reklamer ud til de forkerte.

Energi_Midt.jpg

En menneskelig fejl var i oktober 2010 skyld i, at knap 17.000 borgere fik tilsendt reklamer fra EnergiMidt, selvom de havde frabedt sig alle former for kampagnemateriale. Borgerne var med på den såkaldte Robinson-liste, der betyder, at erhvervsdrivende ikke må henvende sig til dem med salgsmateriale.

Men noget gik galt, da energiselskabet førte kampagne for fibernettet kaldet Waoo, så i alt 16.780 husstande kom på selskabets postliste.

- Det gik lidt for stærkt under kampagnen, så der var noget kundedata, der ved en fejl ikke blev ført videre over i vores system. Vi bliver først opmærksomme på fejlen, da en kunde kontakter Forbrugerombudsmanden, forklarer Jacob Hokland, der er presseansvarlig hos EnergiMidt.

Forbrugerombudsmanden har efterfølgende indstillet, at EnergiMidt skal betale 200.000 kroner i bøde - et beløb som selskabet har accepteret. EnergiMidt forventer at kunne undgå lignende fejl i fremtiden. Selskabet har nemlig indført et nyt automatisk system, så det ikke længere er enkeltpersoner, der skal stå for at opdatere postlisterne.