Politiske vinde blæser i retning af en vejafgift i Danmark

En dansk vejafgift kan komme på tale allerede fra 2019

Der tegner sig et politisk flertal for at indføre betaling for at køre på de danske veje
Der tegner sig et politisk flertal for at indføre betaling for at køre på de danske veje

Tyskland har det, sammen med Sverige og Norge. Og nu blæser de politiske vinde i retning at, at Danmark også vil have penge fra udenlandske bilister, der benytter vores veje.

I regeringspartiet venstre slår to af de politiske profiler, transportordfører Kristian Pihl Lorentzen og gruppeformand Søren Gade, tonen an i debatten om en egentlig dansk vejafgift. 

- Jeg synes personligt det er rimeligt, at der indføres en afgift for udenlandske køretøjer, der benytter vores veje, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Han henviser i den forbindelse til bl.a. Norge og Sverige, hvor danske bilister, i flere år, har betalt "bompenge" både på landevejene og i de større byer.

Venstres transportordfører forestiller sig et enkelt system, som det der i dag findes i bl.a. Østrig. Her betales der for en mærkat til forruden, som giver adgang til at køre på vejene i alpelandet. 

- Hvis vi skal have en vejafgift herhjemme, skal det være en enkelt og billig løsning. Ikke et dyrt elektronisk set up med en masse bureaukrati, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Vigtigt er det også, ifølge venstremanden, at danske bilister holdes skadesløse når, og hvis, der skal betales for at køre på danske veje.

- Ordningen vil indebære, at danske bilister skal kompenseres for en eventuel vejafgift. Det kan gøres på forskellig vis, men en måde kunne være at bilafgifterne blev sænket, siger Kristian Pihl Lorentzen. 

Søren Gade og Kristian Pihl Lorentzen vil nu have løftet debatten om en vejafgift ind i venstres folketingsgruppe, hvor den officielle partiholdning og en model for vejafgiften skal stemmes af.

I weekenden var Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, på banen med et lignende forslag. Også socialdemokratiet skulle være positiv stemt for en vejafgift. Dermed tegner der sig et politisk flertal for en dansk betalingsmodel.

Hvornår et eventuelt lovforslag kan træde i kraft er det, ifølge Kristian Pihl Lorentzen, for tidligt at sige noget om. 

- Nu skal vi først og fremmest i gang med drøftelserne, det her er en ny og stor ting. Men det kunne jo være vi kunne få et system op at køre, når tyskerne starter deres afgifts-model i 2019, slutter venstres transportordfører.