Offentlig kørselsordning bør målrettes landdistrikter

Flextur skal ikke afskaffes. Men det er fornuftigt med et politisk serviceeftersyn, mener Landdistrikternes Fællesråd.

Flextur bør målrettes landdistrikterne, mener formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard.
Flextur bør målrettes landdistrikterne, mener formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard.
Foto: Arkiv

Flere kommuner tilbyder såkaldte flexture til borgerne, men nu bliver ordningen taget op til diskussion. Det sker, når transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) og Folketingets partier i morgen sætter sig til bordet for at forhandle om en ny taxilov, oplyser Landdistrikternes Fællesråd i en pressemeddelelse.

Hos Landdistrikternes Fællesråd har man hele tiden haft det udgangspunkt, at Flextur giver god mening som en åben brugerordning i landdistrikterne, mens der bør indføres restriktioner, når det udbydes i byområder, hvor der i forvejen er adgang til velfungerende kollektiv transport.

- Flextur kan med fordel målrettes landdistrikterne, hvor den kollektive trafik generelt er udfordret, og hvor der ligeledes er nedlagt en del busruter i de senere år, oplyser formand Steffen Damsgaard i pressemeddelelsen.

Til gengæld er der ifølge Landdistrikternes Fællesråd ingen grund til, at Flextur skal køre rundt inden for bygrænsen i en kommunes centerby.

- Allerede nu er der enkelte kommuner, der fravælger at yde tilskud til flexture, som både starter og slutter i centerbyen. Det kan lovgiverne gøre obligatorisk og dermed understøtte taxabranchen, som er presset af faldende omsætning, siger landdistriktsformanden.

Han mener at de penge, som kommunerne fremadrettet kan spare ved at reducere udbuddet af flexture i byområder, bør målrettes mobilitetsforbedrende tiltag i landdistrikterne.