Grundfos øger indtjeningen

Selvom omsætningen er faldet en smule, så er Grundfos godt tilfreds med regnskabet for første halvår af 2016.

Foto: Grundfos

Grundfos har netop præsenteret et regnskab for første halvdel af 2016. Og Bjerringbro-virksomheden er godt tilfredse – det viser nemlig en stigning på 29 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Det betyder et overskud på 824 millioner i første halvår af 2016 sammenlignet med 637 millioner i første halvår af 2015.

- Vi er fortsat på ret kurs med vores indtjening, og det er forudsætningen for, at vi kan investere i fremtiden og stå stærkt i den stigende konkurrence. En målrettet indsats for at nedbringe produktomkostninger samt forbedre priser og produktmix har styrket vores marginer markant, og der er fortsat fokus på de faste omkostninger. Vi er således meget tilfredse med udviklingen i indtjeningen i første halvår. Men vi skal igen skabe vækst i salget, og det er et langt og sejt træk i et vanskeligt marked, siger koncernchef Mads Nipper.

Vi er således meget tilfredse med udviklingen i indtjeningen i første halvår. Men vi skal igen skabe vækst i salget, og det er et langt og sejt træk i et vanskeligt marked.

Mads Nipper, koncernchef, Grundfos.

Vil øge sin førerposotion på markedet
Der er igen vækst i Kina og andre dele af Asien inklusiv Indien. Det meste af Sydamerika viser også positive takter og OEM-salget til store kedelproducenter leverer solid vækst. Salget i det amerikanske marked er faldet efter et meget stærkt 2015, og tilbagegangen i Rusland fortsætter, mens salget i Europa ligger omkring sidste års niveau. I Mellemøsten er salget vigende i et marked, som er negativt påvirket af olieprisudviklingen.

- Vi fortsætter eksekveringen af vores 2020 strategi, hvor Grundfos vil blive omstillet til at være en endnu stærkere leverandør af systemer og viden til vores kunder, siger Mads Nipper og fortsætter:

- Vi vil i den kommende periode fokusere endnu mere på digitalisering, service og ny teknologisk innovation, som yderligere skal styrke vores førerposition i markedet. Det er en omfattende omstilling for Grundfos, men også en enestående mulighed for at spille en endnu større rolle i at løse verdens udfordringer omkring vand og klimaforandringer, forklarer Mads Nipper.