B&O taber stadig penge trods guldhåbs succes

Erhvervsklenodiet B&O er stadig i minus for året, selv om salget er øget markant. Det viser nyt regnskab.

bogoheadset_fotograf_rasmus_dengsoe.jpg
Foto: Rasmus Dengsø

B&O sælger flere og flere produkter. Ikke mindst fra serien B&O Play. Men selskabets resultat er fortsat tabsgivende for hele året. Det viser regnskabet for de første tre kvartaler af selskabets forskudte regnskabsår, der løber til og med juni.
    
I de ni måneder til og med februar omsatte B&O for 2,2 milliarder kroner, en pæn stigning fra 1,9 milliarder kroner i samme periode året før.
    
Da alle regninger var betalt, havde B&O tabt 41 millioner kroner i perioden. I samme periode året før var underskuddet 98 millioner kroner.
    
Kigger man på tredje kvartal alene, der dækker december, januar og februar, ser det dog pænere ud med en omsætningsvækst på lidt over ti procent og et uvant plus på bundlinjen på tre millioner kroner.
    
- B&O Play viste stærkt momentum med en vækst på 53 procent drevet af nye produkter og fortsat flere salgssteder.
    
- Omsætningen i B&O-segmentet faldt seks procent, negativt påvirket af salget af tv. Det skriver administrerende direktør Henrik Clausen.
    
B&O har været i krise siden finanskrisen, da efterspørgslen efter meget dyre tv er faldet betragteligt. Et af B&O's modsvar er serien B&O Play, der sælger premium-produkter men i en noget billigere kategori.
    
Salget af produkterne under B&O Play, der tæller eksempelvis transportable højtalere og høretelefoner, har efterhånden fået solid vind i sejlene.
    
Der blev solgt B&O Play-produkter for 322 millioner kroner i tredje kvartal, og de står altså nu for lidt under halvdelen af selskabets salg.
    
- Den størst faktor for væksten i B&O Play var produktlanceringer, specielt Beoplay H4 og Beoplay H9 i høretelefonskategorien og Beoplay M5 i højtalerkategorien, skriver B&O.
    
I forbindelse med regnskabet fortæller B&O, at man har ansat John Mollanger som ny chef for væksthåbet. Han kommer fra en stilling i modehuset Benetton og har tidligere arbejdet for sportsbrands som Nike og Puma.