Bevægelse vinder frem i de boglige fag

En ny undersøgelse viser, at det er lykkedes for otte ud af ti skoler, at få mere bevægelse ind i undervisningen.

High five
Foto: Hans Olav Sandal, TV MIDTVEST

Da folkeskolereformen trådte i kraft for to år siden var et af de store ønsker at få mere fysisk bevægelse ind i skoletiden på grund af de længere skoledage. En ny undersøgelse viser, at det er lykkedes for langt de fleste. På Klinkby Skole ved Lemvig giver de små afbræk med fysisk aktivitet en mærkbar forbedring for både lærer og elever. 

- Man får klaret hjernen, og der kommer mere ilt til hjernen, og så er man klar til at sætte sig igen, så vi synes, at vi kan mærke det på vores elever, at de er mere motiverede i undervisningen, siger Vivi Agger, der er lærer på Klinkby Skole.

Skolen har været en del af Dansk Skoleidræts projekt Sunde Børn Bevæger Skolen – et projekt, der fokuserer på at få bevægelse ind i undervisningen.
- Det her med, at vi lige kan komme ud og få noget luft, det giver en hel masse energi, og så har man lyst til at arbejde, forklarer Ditte Nyborg Pedersen, der er elev i 6. klasse på Klinkby Skole.

Den ny undersøgelse viser, at otte ud af ti skoler ligesom Klinkby Skole prioriterer bevægelse i den boglige undervisning. Ved skolereformen i 2014 svarede over halvdelen af lærerne, at bevægelse i undervisningen var en udfordring.

Se hvordan elever og lærer burger bevægelse i løbet af undervisningen herunder. 

2:26
På Klinkby Skole giver de små afbræk med fysisk aktivitet en mærkbar forbedring for både lærer og elever.